Wat eten we morgen? Voeding en dranken op basis van duurzame landbouwgrondstoffen, als je het ons vraagt! In de duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie mikken we daarom op een nauwe samenwerking met onze ketenpartners, waarbij iedereen wint. Ivan De Keyser, zaakvoerder van varkensvleesbedrijf Breydel, is alvast overtuigd en werkt sinds 2019 samen met vaste varkensboeren, die dierenwelzijn centraal plaatsen.
Breydel maakt ambachtelijk varkensvlees dat exclusief voor hen wordt gekweekt door lokale boeren. “We hebben een mooi duurzaamheidsverhaal te vertellen. We zijn enorm fier op het lekkers van bij ons. Onze Breydelham en Breydelspek zijn zelfs erkend als streekproduct door VLAM”, vertelt CEO Ivan De Keyser fier. “Het kweken, slachten en verwerken gebeurt allemaal binnen een straal van 25 kilometer. De lokale samenwerking geeft een kwalitatief product als eindresultaat. We creëren een meerwaarde voor de landbouwer en de voedingsproducent.”
Die meerwaarde vertaalt Breydel ook naar de consument. De vleesproducent zoekt steeds naar nieuwe afnemers die zich scharen achter hun lokaal verhaal. Ook huidige afnemers probeert hij te overtuigen, maar dat is niet eenvoudig: “Ik probeer klassieke winkels te overtuigen om ons verhaal als een duurzaamheidsconcept tot bij de consument te brengen. Want een kwalitatief product vraagt ook een correcte verloning voor elke schakel uit de keten.”
Van stijgende grondstofprijzen tot de vraag naar meer transparantie: de vleesindustrie is volop in beweging. Voor vleesproducenten komt het erop aan om zich constant aan te passen en te innoveren. Ivan De Keyser: “Ik wou weg uit de mainstream en mij richten op de bewuste consument die duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Ik besloot om in 2019 van koers te veranderen en te starten met een eigen korte keten. We nemen de schakels zelf vast, vanaf het varkensvoer tot het afgewerkt product”. Een terechte switch, want 37% van de Belgen wil meer betalen voor duurzaam geproduceerde voeding.
Sindsdien werkt Breydel samen met varkenshouders Marvaco uit Aarsele, Hapro uit Wingene en varkenversnijder Tom De Stoop uit Waregem. “Elke schakel uit de voedingsketen verdient een correcte verloning. Wij betalen onze boeren een ‘Breydeltoeslag’ op de varkens die ze leveren. Die meerwaarde zorgt voor een betere prijs voor de varkenshouder.”
De varkenshouders kweken de varkens enkel en alleen voor Breydel. Vervolgens verwerkt Breydel het vlees op ambachtelijke wijze. “Vroeger had ik te weinig grip op de kwaliteit van grondstoffen: vanwaar komen de varkens, welke soort voeding krijgen ze en wat met antibiotica? Onze normen gaan veel verder dan de wettelijke voorschriften.”
De samenwerking gebeurt in alle transparantie. Elk stukje vlees is 100% traceerbaar, tot helemaal terug in de stal. De varkens genieten van een gezonde en plantaardige voeding, met zo weinig mogelijk gebruik van antibiotica. Het veevoeder wordt op de boerderijen samengesteld en bestaat uit reststromen van humane voeding.
Een stuk vlees is maar zo kwalitatief als de levensstandaard van een varken. Uit een consumentenbevraging van Fevia blijkt dat Belgische consumenten gevoeliger worden voor dierenwelzijn. 72% van de respondenten verwacht dat dierenwelzijn hoog op de agenda staat bij voedingsbedrijven. Dierenwelzijn kreeg dan ook een prominente plaats in de nieuwe duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie.
Bij Breydel gaan de eisen verder dan enkel voldoende ruimte bieden aan de dieren. Ivan: “We beschikken over een eigen playlist voor de varkens. Het gaat om rustige muziek, van Coldplay tot Cirque du Soleil, zonder uitgesproken hoogtes en laagtes. De muziek moet de dieren ontspannen en dus de stress afvlakken. De muziek weergalmt in de stallen, maar de varkens krijgen ze ook te horen tijdens het transport en in het slachthuis.”
Wil jij, net zoals Breydel, een fiere Ambassadeur Lekker van Bij Ons worden?
Hierzo