De Europese Unie wil de beschikbaarheid en toegankelijkheid van informatie voor alle levensmiddelen en dranken aanzienlijk verbeteren. Tot nu toe waren wijnen en gearomatiseerde wijnen vrijgesteld van deze nieuwe strenge vereisten voor de etikettering van ingrediënten. Maar daar komt verandering in: ook wijnproducenten zullen vanaf nu te maken krijgen met nieuwe spelregels inzake etikettering, aangezien de exacte samenstelling van wijnen na de productie, botteling en opslag kan veranderen.
Vanaf 8 december 2023 moeten wijnmerken in de EU voldoen aan de etiketteringsvoorschriften voor alle andere verpakte levensmiddelen en dranken, waarbij gedetailleerde informatie over ingrediënten en voedingswaarde op het product moet worden vermeld. Ook de Verenigde Staten overwegen dergelijke wetgeving in te voeren. Dit is een grote uitdaging voor wijnproducenten: niet alleen vanwege de hoeveelheid informatie die zal moeten worden vermeld, maar ook door het fenomeen dat de samenstelling van (voornamelijk lang bewaarde) wijnen aanzienlijk kan veranderen. Die complexiteit kan een impact hebben op het naleven van de regelgeving en het vertrouwen van de consument.
De nieuwe Verordening (EU) 2021/2117 stelt dat alle wijnen en gearomatiseerde wijnen die in de EU worden geproduceerd of verkocht, volledige ingrediënten- en voedingsinformatie op het product moeten vermelden. Voorgedrukte QR-codes zijn een praktische oplossing om al deze informatie te bundelen. Maar door mogelijke wijzigingen in de productsamenstelling bestaat het risico dat QR-codes die vóór het bottelen op de etiketten zijn gedrukt, niet in overeenstemming zijn met de nieuwe verordening. Zo mogen deze codes klanten niet langer naar marketing- en verkoopgerichte websites van merken leiden.
Als gevolg van de nieuwe regelgeving moet elke QR-code uniek zijn voor elk individueel product (zoals een serienummer), ofwel voor elke partij met dezelfde samenstelling van ingrediënten. Hoewel unieke QR-codes met productinformatie nog steeds door etiketleveranciers kunnen worden voorzien, is het eenvoudiger om deze codes aan de productielijn af te drukken. Dit betekent dat één uniek etiket kan worden gebruikt voor de hele productiepartij en dat een specifieke QR-code op de allerlaatste seconde kan worden toegevoegd. Op die manier kunt u als producent het gedoe vermijden van kleinere etikettenpartijen voor dezelfde specifieke productierun. Maak kennis met een volledig conforme one-stop-shop oplossing: een laser-of thermische transfer overprinting (TTO) technologie, in combinatie met software die dynamische QR-codes genereert en camera’s om de leesbaarheid ervan te controleren.
Het afdrukken van de QR-code op het etiket is slechts een deel van de oplossing, en wijnmerken zullen ook QR-codes moeten koppelen aan de inhoud van hun bedrijfsdatasystemen om per partij nauwkeurige informatie over ingrediënten en productie te verstrekken om de naleving van de regelgeving en producttransparantie met consumenten te garanderen. Wijnmerken kunnen een QR-code op serie- of batchniveau ook koppelen aan andere, niet-ingrediëntgerelateerde productgegevens, om zowel de traceerbaarheid en zichtbaarheid in de toeleveringsketen als een hogere betrokkenheid van de consument mogelijk te maken. De juiste softwareoplossingen om zowel de digitale consumentenervaring voor ingrediëntenetiketten te ontwerpen, maar ook om bedrijfsgegevenssystemen te verbinden met de verpakkingslijn en QR-codes zullen van cruciaal belang zijn voor de naleving van de regelgeving en voor het creëren van de beste consumentenervaring.
Markem-Imaje integreert zowel laser- als TTO-printers op productielijnen voor het afdrukken van etiketten en QR-codes van zeer hoge kwaliteit voor verschillende merken en producten. De Packaging Intelligence suite met CoLOS® software is ideaal voor gebruik in combinatie met de printtechnologie om unieke of batchspecifieke QR-codes te genereren, terwijl de Blue Bite SaaS-oplossing gebruikers helpt om digitale ervaringen op mobiele apparaten te creëren. CoLOS® software koppelt de productielijn aan de ERP van een merk en haalt automatisch informatie op, van serialisatiegegevens tot de uiterst belangrijke laatste ingrediëntensamenstelling, en maakt deze beschikbaar via een unieke en dynamische QR-code. Bij het printen verzekert CoLOS® software de kwaliteit en leesbaarheid van de QR-code door zeer krachtige camera’s te gebruiken voor verificatie.
Deze nieuwe EU-verordening helpt ook bij de overgang naar de onlangs gelanceerde GS1 Digital Link, dat op termijn de nieuwe standaard voor wereldwijde productcodering zal worden en uiteindelijk de traditionele 1D-barcode zal vervangen. QR-codes die aan de productielijn worden geprint, kunnen voor zowel consumenten, producenten als distributeurs erg nuttig zijn, met respectievelijk info over ingrediënten en marketinginformatie, facturatie- en authenticiteitsgegevens en informatie over traceerbaarheid, bestrijding van namaak en terugroepacties. ■
Neem dan rechtstreeks contact op met Markem-Imaje NV.
Contact opnemen