Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Wetgeving

Iedere dag auditwaardig produceren

KTBA-FSC-0521-1 kopiëren

Tekst | Evi Husson

Beeld | KTBA

25 mei 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

“Voedselveiligheidscultuur is een veelomvattende term. Cultuur omvat de normen en waarden van een organisatie en de manier waarop die in de organisatie tot leven komen. Voedselveiligheidscultuur is dus eigenlijk een weerspiegeling van de gezamenlijke gedragingen, normen en waarden om de voedselveiligheid te optimaliseren. Het is het gedag dat alle werknemers van nature vertonen zonder supervisie van een leidinggevende”, zegt Lien Thoen, regiomanager bij KTBA. Het bedrijf ondersteunt producenten en toeleveranciers in de levensmiddelenindustrie op het gebied van kwaliteit, veiligheid, wet- en regelgeving. Wanneer kun je spreken van een goede voedselveiligheidscultuur? “Veel bedrijven doen extra hun best om alles goed voor elkaar te hebben voor een geplande audit. Eigenlijk zou je moeten streven naar een situatie waar er geen audit meer nodig is, zodat iedere dag auditwaardig wordt geproduceerd. We zien dat bedrijven steeds vaker bereid zijn om deze transitie te maken. Ze schakelen ons in om hen hierin te begeleiden. 

Meten is weten

KTBA ondersteunt bedrijven om de voedselveiligheidscultuur te verbeteren. Dit begint bij het meten van de voedselveiligheidscultuur. “Met onze module ‘food safety culture’ onderzoeken wij het gedrag van de medewerkers binnen de organisatie. Dat gebeurt middels een stappenplan. Een onderdeel hiervan is een enquête die iedereen anoniem invult. We kunnen hiermee de betrokkenheid van de medewerkers meten en anderzijds de kwaliteitscultuur toetsen.” Dit is het vertrekpunt. “Enquêtes geven een algemeen beeld, maar zijn tegelijkertijd gevoelig voor sociaal wenselijke antwoorden. Een tweede stap is daarom een uitgebreid onderzoek waarbij wij op de werkvloer de cultuur opsnuiven door onder andere gesprekken te voeren met medewerkers, zonder supervisie van hun leidinggevende. Op die manier krijgen we een beeld over de cultuur die er heerst in de organisatie, wat medewerkers wensen en hoe dit kan worden gerealiseerd. Hierna volgt een rapportage die we bespreken met de directie. Daarin geven we ook verbeterpunten aan om de voedselveiligheidscultuur naar een hoger niveau te brengen. Met workshops ondersteunen we het management met het opstellen van een plan van aanpak waarmee we structurele verbeteringen van de voedselveiligheid en kwaliteitscultuur in gang zetten.”

Lien Thoen, regiomanager bij KTBA: “Als werknemers zich betrokken voelen bij de organisatie, zullen ze vanuit intrinsieke motivatie hun beste beentje voorzetten om voedselveiligheid te borgen.”

Eyeopener

Zo’n onderzoek zorgt voor eyeopeners. “Een bedrijf was zich er bijvoorbeeld van bewust dat het kwaliteitsbewustzijn te laag was, maar had geen idee waar dit aan lag. Uit de enquête kwam naar voren dat vooral leiderschap en communicatie laag scoorden. Uit het veldonderzoek bleek niet zozeer de communicatie stroef, maar was veeleer de basiscultuur niet optimaal. Door verschillende culturele achtergronden zijn bepaalde gewoontes zoals ’s ochtends elkaar begroeten voor sommigen heel normaal, maar voor anderen niet vanzelfsprekend. Het niet worden begroet kan leiden tot een gevoel van vijandigheid, terwijl hier helemaal geen basis voor is. Maar, is de basiscultuur niet goed, dan zal ook het kwaliteitsbewustzijn niet omhoog gaan. Daarom heeft dit bedrijf, samen met KTBA, eerst stappen gezet om de basiscultuur te verbeteren door aan te geven wat werknemers ‘normaal’ vinden in het bedrijf zodat misverstanden werden verholpen. Hierna ging ook automatisch het kwaliteitsbewustzijn omhoog.”

Intrinsieke motivatie

Voelt een werknemer zich goed, dan zal hij automatisch fouten melden en zich meer bewust zijn van zijn handelingen. “Belangrijk is om als leidinggevende dus niet alleen het goede voorbeeld te geven en aan te geven wat je belangrijk vindt. Open communiceren en ervoor zorgen dat werknemers zich veilig voelen om zaken te melden zijn eveneens relevant. Tot slot is ook betrokkenheid van belang. Als werknemers zich betrokken voelen bij de organisatie, zullen ze vanuit intrinsieke motivatie hun beste beentje voorzetten om voedselveiligheid te borgen.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details