Bij Biscuiterie Thijs bakken ze Belgische wafels van topkwaliteit. Gedreven door vakmanschap en met oog voor traditie is de wafelbakkerij uitgegroeid tot een van Europa’s grootste producenten van suiker-, vanille- en Luikse wafels, galletjes, speculaas, eierkoeken onder private label. Voor de reiniging van de meer dan dertig productielijnen kiest Biscuiterie Thijs voor Christeyns, een betrouwbare partner die meedenkt over kostenefficiëntie, innovatie en voedselveiligheid.
De samenwerking tussen Biscuiterie Thijs en Christeyns gaat terug tot 2015. Het familiebedrijf, opgericht in 1974, stond toen al bekend om zijn vakmanschap met het gebruik van de beste ingrediënten. “Tijdens onze eerste kennismaking kon Biscuiterie Thijs onze expertise in reiniging en hygiëne meteen appreciëren”, vertelt Pedro Pisonier van Christeyns. “We startten met enkele tests voor de reiniging van bakovens en deegbereiding. Intussen werken we al tien jaar samen, en zijn we allebei fors gegroeid.” Biscuiterie Thijs evolueerde tot een moderne wafelbakkerij die internationaal haar stempel drukt. Met haar vier vestigingen in België en meer dan 500 werknemers produceert het bedrijf jaarlijks meer dan twee miljard Belgische wafels. Dat de hele wereld dit Belgische kwaliteitsproduct kan smaken, blijkt uit de afzetmarkt in België, Europa en ver daarbuiten. “Vooral onze suikerwafel is een geliefd product in het buitenland. Zelfs in onder meer Japan, de VS en Australië is er vraag naar”, vertelt QA-manager Robrecht Craeghs.
“Onze samenwerking met Christeyns verloopt heel goed”, stelt Craeghs. “We rekenen op hun efficiënte producten voor zowel CIP-reiniging als open plant cleaning, net als een betrouwbare levering en de ophaling van de lege recipiënten. Nog een belangrijk punt is hun service. Dankzij hun ondersteuning kunnen wij ons concentreren op waar we goed in zijn: wafels maken.” Marnix Paulussen, QA-officer vult aan: “De medewerkers van Christeyns zijn altijd bereikbaar. Ik herinner me een controle met een van de Christeyns medewerkers die tot middernacht doorging.”

Een recente verbetering waarbij Christeyns een rol speelde, was de optimalisatie van de CIP-reiniging. Christeyns stelde een recent ontwikkeld CIP-reinigingsmiddel voor de gisttank voor. “Na enkele tests en een goede opvolging samen met ons kwaliteitsteam konden we snel overschakelen, met merkbaar betere resultaten”, stelt Craeghs. Ook op technisch vlak hielp Christeyns bij verbeteringen. Craeghs: “De implementatie van doseerapparatuur met bijhorende leegmelding was een grote stap vooruit. Vroeger werkten we met maatbekers, maar dankzij de automatische dosering zijn zowel de veiligheid van onze medewerkers als de efficiëntie van het product nu gegarandeerd.”
Opleiding en kennisdeling zijn een belangrijk onderdeel van de samenwerking. “Bij Biscuiterie Thijs hechten we veel belang
aan opleiding en ontwikkeling”, legt Craeghs uit. “Via onze eigen Thijs Academy investeren we continu in onze mensen. Een specifieke opleiding tot operator bestaat tegenwoordig nog niet, dus leiden we die hier zelf op. Hiermee kunnen we ons onderscheiden. En dat is nodig, want we zijn altijd op zoek naar sterke profielen: leidinggevenden, operatoren, techniekers …”
Christeyns ondersteunt die aanpak met gerichte trainingen rond reiniging en de bijhorende veiligheidsaspecten. “Zo kunnen we vragen vanop de werkvloer aanpakken en de kennis van onze medewerkers blijven versterken.”

De samenwerking tussen Biscuiterie Thijs en Christeyns bewijst dat kwaliteit verder gaat dan het product zelf. Door samen te investeren in kennis, veiligheid en innovatie houden ze niet alleen de fabriek proper, maar bouwen ze ook aan een duurzame toekomst – één waar Belgische wafels én vakmanschap blijven schitteren.
Neem dan rechtstreeks contact op met Christeyns NV.
Contact opnemen