We staan aan de vooravond van de overgang van een 1D-code naar een 2D-code. Een evolutie die een bijzonder grote impact zal hebben op de retail – daar zullen overal andere scanners en software moeten komen – maar ook op elk ander punt van de supply chain. Om voedingsbedrijven zo goed mogelijk door deze transitie te helpen, ondersteunt Markem-Imaje zijn klanten met totaaloplossingen. Want voor de voedingsindustrie liggen er net heel veel opportuniteiten met 2D-codes.
Eigenlijk vertelt een 1D-code geen groot verhaal. Het zegt over welk EAN-nummer het gaat en dus over welk product. Een 2D-code voegt daar een veelvoud aan informatie aan toe, op een gestandaardiseerde manier binnen GS1 Digital Link. “We zien dat data steeds belangrijker wordt. Een 2D-code kan op een veel compacter oppervlak veel meer data communiceren. Over de productie – denk aan batchdata, lotnummer, houdbaarheidsdatum … – maar ook om een sterkere relatie uit te bouwen met de eindklant. De 2D-code kan bijvoorbeeld een url bevatten waar het verhaal achter het product, van farm to fork, staat uitgelegd”, legt Bob Bols uit, software solution sales bij Markem-Imaje.
Op technisch vlak zal een 2D-code een stap vooruit betekenen voor iedereen in de keten. “Wie heeft het nog niet meegemaakt aan de kassa? Een product dat meermaals over de scanner moet, omdat de code net niet voldoende gelezen kan worden of zelfs helemaal onleesbaar blijkt. 2D-codes zijn wat dat betreft veelzijdiger. Ze kunnen uit verschillende hoeken gelezen worden, maar eventuele beschadigingen aan de code kunnen ook makkelijker gecompenseerd worden.” Voor de voedingsbedrijven, retailers en verkooppunten (POS) zal dit vooral op vlak van traceerbaarheid en voorraadbeheer de efficiëntie opdrijven. “Je weet uit welke batch elk product komt en welke houdbaarheidsdatum daaraan vastkleeft. Zo kan je makkelijk de juiste producten eerst verzenden verwerken of zelfs automatisch een korting berekenen, mocht de houdbaarheidsdatum al te dicht genaderd zijn.”
Momenteel zijn het vooral de grote merken die al experimenteren met 2D-codes. “Customer engagement is daarbij de grootste drijfveer. Aan de hand van bijvoorbeeld promoties worden klanten uitgenodigd om de 2D-code te scannen. Daar vinden ze zoals gezegd het verhaal achter hun gekocht product, maar ook alle nutritionele informatie, gegevens over welke allergenen aanwezig zijn, recepten om met de producten aan de slag te gaan … Dingen die nu ook op een verpakking staan, maar daarom niet altijd even leesbaar zijn.” Een tweede belangrijk argument voor voedingsbedrijven om met GS1 Digital Link aan de slag te gaan is de mogelijkheid om de authenticiteit van het product te garanderen. “In de farma- en de tabakssector is het serialiseren al verplicht, voornamelijk om namaak tegen te gaan. Het principe druppelt nu ook de wereld van voeding binnen, vooral voor high-end producten. Een 2D-code is hier een perfect instrument voor.”
De uiteindelijke doorbraak van de GS1 Digital Link zal uiteindelijk gepaard moeten gaan met een evolutie in de wetgeving. “Nu eist de wetgever dat bijvoorbeeld allergenen en voedingswaarden verplicht vermeld staan op de verpakking. Ruimte die benut zou kunnen worden voor marketingdoeleinden door voedingsbedrijven, om hun brand naar voren te brengen. Wijn vormt daar al een uitzondering op: wijnproducenten mogen zaken van het etiket halen en in een 2D-code steken. Er beweegt dus wel al wat, ook bij retailers. Zo neemt de retailgroep Tesco in het Verenigd Koninkrijk al initiatief om GS1 Digital Link te verplichten voor wie op het schap wil landen.”
Een evolutie dus waar voedingsbedrijven niet aan zullen ontsnappen. Gelukkig kunnen ze rekenen op Markem-Imaje om de implementatie zo vlot mogelijk te maken. “Je hebt nieuwe software- en hardware nodig om 2D-codes te drukken. Zeker wie voor in-line printen kiest, zal er wel wat aanpassingswerk zijn: het ontwerpen van een nieuwe lay-out voor het label, het linken naar de masterdata bij de klant … Maar we hebben er de technologie, de mensen en de ervaring voor om dat alles in goede banen te leiden en tot oplossingen te komen die zo weinig mogelijk menselijke interactie vereisen voor een maximale efficiëntie”, besluit Bols.
Neem dan rechtstreeks contact op met Markem-Imaje NV.