Op 2 en 3 april legden Markem-Imaje experten in de Brabanthallen in Den Bosch (NL) hoe de overstap van GS1 2D-barcodes naar GS1 Digital Link de activiteiten van voedingsbedrijven kan transformeren. Ze stellen gebruikers immers in staat om hun efficiëntie op te drijven, productiekosten te verlagen en het vertrouwen van de consument in hun merk te versterken. De demo’s zetten alvast veel voedingsbedrijven aan het nadenken.
Er komt weer heel wat nieuwe regelgeving op voedingsbedrijven af. Zo wil Europa een digitaal productpaspoort invoeren en digitale teruggavesystemen op het getouw zetten, terwijl Amerika met de Food Safety Modernization Act zijn voedselveiligheidswetgeving hervormt. Deze evoluties maken dat fabrikanten van voeding en dranken oplossingen nood hebben aan nieuwe oplossing. De GS1 Digital Link is er daar één van. Het transformeert traditionele barcodes in een krachtig dataknooppunt dat real-time inzicht geeft in de toeleveringsketen, verbeterde traceerbaarheid mogelijk maakt en de consument meer betrekt.
“De Digital Link-barcode verbindt merken, retailers en consumenten in een krachtig ecosysteem en ontsluit nieuwe mogelijkheden”, zegt Cheryl Goodall, Marketing Manager UK & Benelux bij Markem-Imaje. “Onze end-to-end oplossingen combineren geavanceerde markeer- en codeertechnologie met deskundige software en applicatiekennis, zodat fabrikanten een geconnecteerde productstrategie kunnen implementeren en de waarde van hun gegevens kunnen maximaliseren. Onze oplossingen zijn ontworpen voor een snelle en eenvoudige implementatie, waardoor een stapsgewijze aanpak mogelijk is. Bedrijven kunnen klein beginnen met alleen een GTIN om retail-klaar te zijn en na verloop van tijd geleidelijk uitbreiden naar meer geavanceerde use cases, waardoor een schaalbare en toekomstbestendige strategie gewaarborgd is.”
GS1 Digital Link markeert een cruciale verschuiving naar één gestandaardiseerde barcode voor producenten, merken, marketeers, retailers en consumenten. De verpakkingen van vandaag staan vol met codes: een 1D barcode voor het verkooppunt, QR-codes voor de consument … Dat creëert inefficiënties en beperkt de schaalbaarheid. Door deze te vervangen door één GS1 Digital Link kunnen alle gegevens, zowel voor het retailkanaal als de gewenste dynamische inhoud, naadloos worden geïntegreerd. Bijkomende bonus: er komt kostbare verpakkingsruimte vrij.
Eén intelligente barcode maakt verpakkingen dus klaar voor de toekomst en verhoogt de efficiëntie in de hele toeleveringsketen. Winkeliers profiteren van POS-compatibiliteit, snellere kassa’s en verbeterd voorraadbeheer. Consumenten krijgen direct toegang tot uitgebreide productgegevens, promoties en duurzaamheidsgegevens. Producenten stroomlijnen traceerbaarheid, naleving en recall management, terwijl marketeers real-time, gepersonaliseerde betrokkenheid ontsluiten.
Digital Link barcodes kunnen elk product volledig traceerbaar maken. In een tijdperk waarin terugroepacties, vervalsingen en transparantie van de toeleveringsketen de grootste zorgen baren, is onmiddellijke toegang tot de hele levenscyclus van een product een gamechanger. Digital Link stelt fabrikanten in staat om sneller en efficiënter de getroffen partijen bij een terugroepactie te identificeren, maatregelen ter voorkoming van namaak te verbeteren en de naleving van de eisen van retailers te stroomlijnen – waardoor risico’s worden verminderd en het consumentenvertrouwen en de merkbescherming worden versterkt.
De impact van Digital Link gaat verder dan productie en logistiek – het creëert een directe link tussen merken en consumenten. Door een 2D streepjescode te scannen, krijgt het winkelend publiek toegang tot gedetailleerde productinformatie, waaronder duurzaamheidsgegevens, voedingsinformatie, productiegegevens in een laat stadium, serienummer, houdbaarheidsdatum, vervaldatum, herkomst van ingrediënten en certificeringen. Deze interactieve ervaring bouwt vertrouwen en betrokkenheid op en versterkt de merkloyaliteit in een steeds competitievere markt. Merken kunnen Digital Link ook gebruiken voor gepersonaliseerde promoties, loyaliteitsbeloningen en feedback van klanten, waardoor productverpakkingen een krachtig marketinginstrument worden.
De experts van Markem-Imaje demonstreerden op Empack 2025 hoe fabrikanten het potentieel van Digital Link barcodes kunnen implementeren en maximaliseren. Of u nu uw toeleveringsketen wilt optimaliseren, de traceerbaarheid wilt verbeteren of de betrokkenheid van consumenten wilt vergroten, Digital Link maakt uw activiteiten toekomstbestendig.
Neem dan rechtstreeks contact op met Markem-Imaje NV.