Amper 1 op de 10 broden is gemaakt van Belgische tarwe. ‘Dat kan beter’, vond Copains Group, een industriële bakker uit La Louvière. Zaakvoerder Olivier de Cartier: “Bij Copains besloten we in 2015 om alleen nog met Belgische boeren te werken. We willen op en top Belgisch en kwalitatief brood maken en dat in volledige transparantie.”
Heel wat consumenten en voedingsbedrijven verkiezen voeding en dranken op basis van zoveel mogelijk lokale, kwalitatieve grondstoffen. Copains Group wil daar nog meer op inzetten en daarom in op een volledig lokale waardeketen.
“Alle tarwe die we gebruiken, komt van 6 Belgische boeren”, vertelt zaakvoerder Olivier de Cartier.
Om met eigen ogen te zien dat het anders kan, liet Copains zich inspireren via een tweedaagse fietstocht door de Belgische graanindustrie. 3 tussenstops bewijzen dat het wel kan. De ingrediënten die daarvoor nodig zijn? Een korte keten met voldoende actoren die achter het lokaal verhaal staan. Dat betekent: voldoende boeren die tarwe telen, voedingsbedrijven die lokale grondstoffen gebruiken, winkels die lokale producten in de kijker zetten en tot slot de consument die bereid is om daarvoor te betalen.
Naast het investeren in lokale productieketens, zet de broodproducent ook in op circulariteit en het verminderen van de CO2-uitstoot. Copains werkt daarvoor onder andere samen met bierbrouwer Brussels Beer Project. Copains verwerkt de gebruikte granen uit het Babylone bier in haar brood. Olivier: “Het inzetten van bierdraf, een restproduct van bier, is een innovatieve oplossing voor het sluiten van de circulaire kring.”
Sinds vorig jaar neemt Copains deel aan een pilootproject met Farm For Good dat inzet op een regeneratieve landbouw. Daarbij ligt de focus op het verbeteren van de bodemkwaliteit en het opslaan van CO2 in de grond. Een ambitie die gevolgen heeft voor de productie, want die mag niet hoger zijn dan 12.000 broden per dag, of zelfs 16.000 als de laatste aanpassingen worden gedaan.
Ook de prijs ligt iets hoger dan gemiddeld. “Logisch, want elke schakel uit de broodproductie creëert een bepaalde waarde. Inzetten op een korte keten gaat gepaard met een bepaald prijskaartje. Samen komen we een pak verder”, gaat Olivier door. “Op vlak van communicatie over onze producten is er dus nog werk aan de winkel. Maar consumenten die al jarenlang zoeken naar kwalitatief brood met respect voor het milieu, zijn bij ons aan het juiste adres.”