Er zijn talloze manieren om bulkgoederen, halffabricaten en afgewerkte producten van de ene naar de andere plaats te transporteren. Met de introductie van een aeromechanisch transportsysteem van Floveyor breidt Bascules Robbe de mogelijkheden nog verder uit. Waarom? Omdat het transport van droge stoffen in veel gevallen beslist nog veiliger, hygiënischer en efficiënter georganiseerd kan worden.
De Floveyor conveyor is een product van Australische makelij dat voorziet in het aeromechanisch transport van droge poeders, vlokken, granulaten en zaden in diverse toepassingen en sectoren. Bascules Robbe heeft er het voorbije jaar verschillende installaties mee uitgerust en beschouwt het inmiddels als een onmisbare component in heel wat zakkenvulstations, bigbaglossystemen, tankerladers en meng- en doseerinstallaties die ze ontwikkelen. “In bijna elke situatie waarin poeders en droge stoffen getransporteerd moeten worden, in het bijzonder wanneer er een zekere hoogte overbrugd moet worden, zien we meerwaarde en potentieel. De Floveyor systemen laten zich immers in ontelbare procesconfiguraties inpassen.”
Efficiëntie is een belangrijke drijfveer in elk productieproces. “Laat je niet misleiden door de kleine footprint, de mobiele uitvoering en het laag elektrisch vermogen van deze toestellen”, waarschuwt Cedric Pollet meteen. “Het is net omwille van hun hoge efficiëntie dat ze zo bescheiden uitgevoerd kunnen worden. Afhankelijk van het type – Floveyor biedt voor stof- en besmettingsvrij transport in de voedingssector drie modellen aan – kan er een debiet van 30 tot zelfs 54 ton per uur verwerkt worden, en dat onder scherpe hoek. Dat betekent dat je de footprint van de installatie merkbaar kan beperken, zonder in te boeten op resultaat.”
Resultaat is evenwel geen kwestie van hoeveelheid en debiet alleen. Het gaat ook om de hoedanigheid van het product. “Laat ons zeggen dat het aeromechanisch systeem heel vriendelijk is voor de producten die getransporteerd worden. De gepatenteerde FloDisc technologie van Floveyor maakt namelijk gebruik van centrifugaalkracht om grondstoffen in een soort luchtzakje in een gesloten buis te laten zweven en transporteren.”
De technologie biedt een snelle doch veilige manier om stoffen voor voedsel- en dranktoepassingen over te brengen. “Granen of vlokken worden niet geplet, bij mengsels wordt de homogeniteit van het geheel behouden en zelfs een moeilijk en plakkerig product zoals maltodextrine verliest doorheen het transport niets aan integriteit. Dat hebben we zelf in onze ateliers getest.”
Pollet benadrukt dat er ook geen product in het toestel achterblijft en dat dankzij het eenvoudige reinigingsprincipe snelle productwissels mogelijk zijn. “Bij de tests met maltodextrine werd de machine na afloop gewoon enkele seconden met lucht afgeblazen. Er bleef niets van de plakkerige korrels over.” In de eerste plaats is het de splitsing tussen de vuile aandrijving en de propere transportbuis die de Floveyor toestellen tot een hygiënisch en gemakkelijk reinigbaar systeem maakt. Maar daarenboven is er nog de keuze tussen drie modellen. “Elementa is het basismodel geschikt voor droge reiniging en laagrisicotoepassingen; bij de Nutria zijn de lasnaden wat nauwgezetter afgewerkt en is ook natte reiniging mogelijk; en de Pura is geschikt voor onder meer CIP en stoomreiniging en dus voor toepassingen met een hoog risico op schimmelvorming of bacteriële contaminaties zoals het transport van melkpoeder. Floveyor Pura is zo een van de weinige conveyors die in EHEDG Richtlijn 36 is opgenomen.”
Naast de voedselveiligheid, benadrukt Pollet tot slot nog de voordelen voor een algehele veiligheid. Niet alleen omdat elk model ook in ATEX-uitvoering beschikbaar is, maar vooral omdat dagelijkse processen op een veiligere manier georganiseerd kunnen worden. “Hoe vaak zien we niet dat operatoren met zware zakken op een platform moeten kruipen om de inhoud vervolgens in een mengketel te gieten? Of dat big bags vele meters hoog geheven moeten worden om ze vervolgens in een tanker of doseerunit te lossen? Dat soort situaties doen zich met een Floveyor conveyor niet meer voor. Alle goederen kunnen immers op ergonomische hoogte in het recipiënt van het transportsysteem gelost worden, waarna het aeromechanisch systeem ze veilig en efficiënt tot op de gewenste hoogte brengt.”