NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Verplichte duurzaamheidsrapportage zal er snel aankomen
Jori Broens: “Je kan niet alles in één keer aanpakken en dat hoeft ook niet.”

Verplichte duurzaamheidsrapportage zal er snel aankomen

In januari keurde de Europese Unie de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (hierna CSRD) goed. Een hele mond vol en dat vat ook de inhoud goed samen. Want het gaat om een uitgebreide, set regels die bedrijven, eerst groot, maar later ook klein, verplicht om transparant(er) te worden over hun inspanningen op vlak van duurzaamheid. Een wetgeving die er bovendien snel zit aan te komen. KTBA breidt zijn dienstverlening daarom ook verder uit. “Omdat kwaliteitszorg en duurzaamheid voor voedingsbedrijven nauw verweven zullen zijn”, voorspellen Jori Broens en Kelly Kohlen. Zij kijken samen met klanten hoe ze die wetgeving op de werkvloer in de praktijk kunnen brengen.

De CSRD verplicht bedrijven om vanaf 2025 jaarlijks duurzaamheidsrapporten uit te brengen. Dit gaat in eerste instantie gelden voor alle beursgenoteerde bedrijven die daarnaast ook aan twee van de drie criteria voldoen: meer dan 250 medewerkers, meer dan 40 miljoen omzet, meer dan 20 miljoen op de balans. Het uitgangspunt is het creëren van transparantie: bedrijven moeten op een uniforme manier gaan communiceren over hun inspanningen op vlak van duurzaamheid. “Een wetgeving die vandaag misschien nog maar in zijn kinderschoenen staat, deze zomer werden de specifieke normen, met hoe zo een verslag er nu precies moet uitzien, gepubliceerd. Maar voor wie wil voldoen aan deze wetgeving, dringt de tijd. Je hebt immers data nodig om het rapport grondig te onderbouwen. Data die je beter vandaag dan morgen begint te verzamelen. Ook kmo’s, want ook zij zullen binnen de kortste keren mee in het bad getrokken worden”, waarschuwt Kohlen.

Eigen dienstverlening uitbouwen

Ook voor KTBA betekent de komst van de CSRD-wetgeving het sein om een versnelling hoger te gaan schakelen. Broens: “Onze slogan ‘BETTER FOOD, BETTER HEALTH, BETTER WORLD’ toont aan dat we duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan. Daar kaderden de overnames van Blonk in Nederland wat zich focust op life cycle assessments en Sher Consulting in Israel met de focus op implementatie van ISO-normen zeker ook in. Het afgelopen jaar zijn we in verschillende werkgroepen aan de slag gegaan om die kennis en ervaring die binnen ons bedrijf al aanwezig is uit te wisselen. Altijd vanuit één centrale vraag: waar heeft de klant nu eigenlijk nood aan? En hoe kunnen wij als KTBA hem het beste ondersteunen.” Klanten bleken vooral met de vraag te zitten: Hoe kunnen we een duurzaamheidsmanagement strategie ontwikkelen en in de praktijk brengen? 

Kelly Kohlen: “Je hebt data nodig om het rapport grondig te onderbouwen. Data die je beter vandaag dan morgen begint te verzamelen.”

Meer dan alleen ecologische voetafdruk

“Dat bewijst ook dat kwaliteit en duurzaamheid nauw verweven zullen raken”, vindt Kohlen. “Ze vergen dezelfde opbouw en structuur, maar voor een kwaliteitsmanager zal het wel moeilijk te behappen zijn. Er komt zeer veel op hen af, qua volume en qua complexiteit. Daar zien we veel toegevoegde waarde als externe consultants. Vandaar dat we ook onze expertise de voorbije jaren aan het aanscherpen zijn. Bij heel veel voedingsbedrijven voel je de intrinsieke motivatie om beter te willen doen. Maar hoe begin je eraan? De wetgeving gaat veel verder dan alleen maar het berekenen van je ecologische voetafdruk. Er wordt ook gekeken naar diversiteit, naar het respecteren van arbeids- en mensenrechten, naar energieprestaties van gebouwen, naar anti-witwaspraktijken …Een hele boterham dus.”

Proces van continu verbeteren

KTBA werkt daarom samen met zijn klanten om eerst en vooral te kijken wat de prioriteiten zijn. “Je kan niet alles in één keer aanpakken en dat hoeft ook niet”, weet Broens. “Maak keuzes, koppel er concrete doelstellingen aan die de lat hoog genoeg leggen en maak er de mensen en de middelen voor vrij. Dan is het een kwestie van de inspanningen te evalueren en te onderbouwen met concrete data. En net zoals bij kwaliteit, is het de bedoeling om dit proces te herhalen en tot een continue cirkel van verbeteren te komen.” Voor die data zullen voedingsbedrijven overigens verder moeten kijken dan hun eigen bedrijfsmuren. Ze moeten doorheen de volledige toeleveringsketen gegevens opvragen: upstream en downstream. “Geen evidentie. Het kost tijd om die systemen op te zetten, vandaar dat we onze klanten adviseren om er zo snel mogelijk aan te beginnen. KTBA heeft reeds verschillende pilots lopen die tonen hoe het kan”, besluiten Broens en Kohlen.     ■ 

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details