NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Tiense Suikerrafinaderij: totaaloverzicht van riemoverbrengingen leidt tot minder stilstand
Een samenwerking als partners was de sleutel tot succes.

Tiense Suikerrafinaderij: totaaloverzicht van riemoverbrengingen leidt tot minder stilstand

In het machinepark van de Tiense Suikerraffinaderij zijn riemoverbrengingen een belangrijk onderdeel. Door die stuk voor stuk in kaart te brengen en eventueel te optimaliseren, kan het bedrijf niet alleen z’n voorraad beter beheren, maar ook efficiënter werken. Gevolg: minder stilstand en minder brandjes om te blussen.

“Wij werken met een 250-tal riemoverbrengingen, maar die hadden we niet allemaal goed in kaart”, vertelt Tom Vanzurpele, maintenance manager van de Tiense Suikerraffinaderij. “Als een type riem verandert, gebeurt het weleens dat het transmissievermogen niet meer volstaat. Dat wilden we dus laten controleren. Daarom hebben we aan Dexis Belgium gevraagd om een inventaris te maken van onze riemoverbrengingen en verbeterpunten voor te stellen.” Igor Simonet, teamleader repair & production bij Dexis Belgium: “De vraag die we van Tiense Suikerraffinaderij kregen, is heel logisch. Zonder een overzicht van je overbrengingen kan je niet anticiperen op storingen. Bovendien is het bij een stilstand dan nog maar de vraag of je de juiste riem op voorraad hebt. Als je kostenefficiënt wil werken, is een totaalbeeld een must.”

Elke riemoverbrenging werd opgemeten en gefotografeerd om te kijken waar optimalisering mogelijk was.

Grondige inventaris als startpunt

Michel Clerinx, maintenance engineer bij Tiense Suikerraffinaderij, nam de leiding in het inventarisatieproject. Hij vertelt hoe het project vorm kreeg: “We zijn gestart met een kick-off waarbij we voor beide partijen bepaalden wie welke rol zou opnemen. Daarna volgde een pilootfase waarin we een kleine groep overbrengingen van a tot z hebben uitgewerkt. Op basis daarvan konden we de berekeningen en manier van inventariseren evalueren en bijsturen, zodat het een fit was voor iedereen. Een samenwerking als partners was de sleutel tot succes.” Simonet gaat verder: “Vervolgens hebben we élke riemoverbrenging opgemeten en gefotografeerd, om te kijken of we die konden optimaliseren. Onderdelen worden steeds beter en gaan steeds langer mee. Iets waarvoor je vroeger bijvoorbeeld vijf riemen nodig had, lukt vandaag misschien met een kleiner aantal.” Clerinx: “Zo ontdekten we dat sommige overbrengingen door de jaren heen aangepast waren en niet meer overeenkwamen met onze documentatie. Dat hebben we rechtgezet. Dankzij de inventaris konden we onze riemen ook zoveel mogelijk standaardiseren naar één merk en naar lengte. Op die manier moeten we minder verschillende types riemen op voorraad hebben. Daarnaast hebben we niet alleen een centrale digitale inventaris gemaakt, maar elke transmissie een fysiek kenteken gegeven. Zo moet een technieker bij een probleem niet naar een computer lopen, maar vindt die ook gewoon ter plekke de juiste info.”

Luisteren naar noden

“De samenwerking verliep erg vlot”, vertelt Clerinx. “Igor en zijn collega’s gingen samen met onze techniekers aan de slag. De planning en de afspraken waren altijd duidelijk. Een extra troef voor ons was de klantgerichtheid van Dexis Belgium. Het team had oor naar onze ideeën en wensen, en stuurde zonder problemen bij wanneer bijvoorbeeld bepaalde info in de inventaris overbodig was of net ontbrak. Die flexibiliteit is volgens mij onmisbaar om tot een resultaat te komen waar we écht iets aan hebben.” En dat resultaat is niet min. Vanzurpele: “De inventaris zorgt ervoor dat we minder vaak brandjes moeten blussen, omdat er bijvoorbeeld een bepaald type riem niet op voorraad is. En hoe minder stilstand, hoe beter natuurlijk! De riemoverbrengingen die niet het juiste design hadden, zijn meteen aangepakt. Dat leidt tot heel wat minder problemen. Door zulke foutjes eruit te halen, kunnen we er nu op vertrouwen dat al onze riemoverbrengingen optimaal werken. Er valt een grote onzekerheid weg.”

Dankzij de inventaris kon Tiense Suiker ook zijn magazijnindeling verbeteren.

Resultaten voortzetten

“Dankzij de inventaris konden we ook de magazijnindeling optimaliseren”, vult Simonet aan. “Wat moet Tiense Suikerraffinaderij zelf op voorraad hebben, en in welke aantallen? En wat kan het bedrijf snel bij ons bestellen? We verwijderden onnodige voorraad en zorgden ervoor dat kritische onderdelen altijd in het magazijn liggen.” Vanzurpele besluit: “Tot slot hebben onze techniekers een praktische opleiding gekregen waarin de inventaris werd toegelicht. Zo weten zij welke problemen vaak voorkomen, wat de oorzaken zijn en waarop we dus zeker moeten letten. Want we willen de ‘wins’ die we nu behaald hebben natuurlijk vasthouden.”    

Cijfers
– 16 van de 221 riemaandrijvingen onmiddellijk vervangen;
– 86 riemaandrijvingen vervangen bij volgende shutdown;
– 92 van de nog niet vervangen riemaandrijvingen kunnen verbeterd worden door nieuwe technologieën.

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details