NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Een weegbrug voor vrachtwagens koop je best bij een vakman
Bascules Robbe is een specialist in weegbruggen voor vrachtwagens en andere voertuigen.

Een weegbrug voor vrachtwagens koop je best bij een vakman

‘Wegen is weten’ – weegsystemen vinden hun weg in de meest uiteenlopende toepassingen en sectoren. Bascules Robbe is al meer dan 175 jaar gespecialiseerd in wegen en vullen: systemen voor het vullen van liquide stoffen, afzakinstallaties, big bag vulsystemen, doorstroomwegers, industriële weegtoestellen … In deze reportage leggen we echter de nadruk op de weegbruggen voor vrachtwagens, die ook door heel wat klanten uit de voedingsindustrie gebruikt worden.

Het familiebedrijf maakt weegbruggen op maat, bovengronds, gelijkgronds; half-verzonken of mobiel.

Bascules Robbe, opgestart in 1845, is vandaag de oudste onafhankelijke fabrikant van weegsystemen in België. Hard werken, doordacht investeren en gericht innoveren zijn de hoekstenen van het succes van dit familiebedrijf uit Torhout. “Net als de vorige generaties van onze familie zetten we ons dagelijks in om het geesteskind van onze betovergrootvader uit te bouwen en de marktpositie verder te versterken”, luidt het bij de huidige zaakvoerders Cedric en Yannick Pollet. “Daarom wordt er al jaren continu geïnvesteerd in gebouwen, machines en mensen: een nieuwe productiehal, CNC-verspaningsmachines, een lasrobot, de stap naar digitalisatie van de bedrijfsprocessen en recent ook een extra montagehal met test- en demoruimte. Met een team van meer dan 30 medewerkers staan we dagelijks klaar om onze klanten de hoogste kwaliteit op het vlak van product en service te garanderen.” Het familiebedrijf heeft intussen een sterke reputatie als het gaat over systemen voor het vullen van liquide stoffen, afzakinstallaties, big bag vulsystemen, doorstroomwegers, industriële weegtoestellen … en ook weegbruggen voor vrachtwagens en andere voertuigen. De firma levert afhankelijk van de toepassing gelijk- en bovengrondse weegbruggen, maar ook half-verzonken installaties en mobiele systemen. Alles gebeurt in eigen huis: van ontwerp en engineering, over produceren, ijken, testen en monteren tot controle en herstelling, ombouw, verplaatsing en herijking. Dat zorgt voor een maximale flexibiliteit en een nauwgezette opvolging en een betrouwbare levering en montage.

Bascules Robbe beidt allerlei opties om weegbruggen zo efficiënt mogelijk te automatiseren.

Weegbruggen bouwen

“Elk project start met een gesprek bij de klant, waar we de beschikbare ruimte bekijken en luisteren naar de eisen en behoeften. Die elementen bepalen immers mee welke oplossing we kunnen voorstellen”, licht Brecht Cracco, verantwoordelijke voor verkoop en projectmanagement voor de afdeling weegbruggen, toe. “Wil de eindklant liever een weegbrug die amper opvalt en waar men met voertuigen gewoon overheen kan rijden of erop kan maneuvreren, dan is een gelijkgrondse installatie aangewezen. Men moet wel rekening houden met een weegbrugput die afgewaterd moet worden wat moeilijker is in onderhoud. Een bovengrondse weegbrug – zonder put – is uiteraard wel een ‘obstakel’ op het terrein, maar maakt het gemakkelijker om te zien of de wagens juist staan én is eenvoudiger in onderhoud. Is de beschikbare ruimte voor een bovengrondse installatie te beperkt, dan stellen we een half-verzonken weegbrug zonder op- en afritten voor. In sommige toepassingen is het zelfs nodig om te kiezen voor een mobiel, gemakkelijk verplaatsbaar systeem.” Het team van Bascules Robbe gaat geen enkele uitdaging uit de weg en bouwt zelfs heel complexe en speciale oplossingen. Zo ontwikkelen ze specifieke installaties voor vuile of ATEX-omgevingen of weegbruggen van bijvoorbeeld 60 m lang, 5 m breed of met een vermogen van 150 ton voor speciale voertuigen of wagons. “In sommige bedrijven wordt een weegbrug onder een laadstation geïntegreerd. Dat houdt in dat men de wagens bij het vullen direct kan wegen, waardoor geen extra bewegingen nodig zijn en tijd bespaard wordt. De weegbrug is vaak langer dan het laadstation, omdat de wagens dan naar voor of achter kunnen rijden om compartimenten te vullen”, vult Cracco aan. “Bovendien ontwerpen, produceren en monteren we niet alleen nieuwe weegbruggen, maar kunnen we ook ingeschakeld worden voor herstelling, verplaatsing of ombouw van bestaande installaties. Klanten kunnen eveneens weegbruggen voor korte of lange termijn huren.”

De weegbruggen zijn ook geschikt voor vuile omgevingen, ATEX-toepassingen en speciale applicaties met bijvoorbeeld lange of brede voertuigen.

Geautomatiseerde weegbrug en meer

Bij Bascules Robbe streven ze ernaar om de klant steeds een oplossing op maat aan te bieden, indien gewenst met de nodige soft- en hardware voor automatisering. “We hebben eigen programmeurs en elektrotechniekers voor de realisatie en implementatie van de software en kunnen de weegbruginstallaties uitrusten met touchscreens, badgelezers, QR-barcodescanners, fotocellen voor de positionering, printers voor weegtickets, parlofonie …”, sluiten de broers Pollet af. “We gaan zelfs nog verder en kunnen voor de controle en circulatie op de site ook verkeerslichten, slagbomen, ledschermen en ANPR- of foto-camera’s leveren en installeren.”     ■

De firma kan ook de controle en circulatie op de site regelen met bijvoorbeeld slagbomen.

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details