NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
De dag na morgen
Peter Hinssen, Innovatie-ondernemer en partner nexxworks

De dag na morgen

Technologie verandert onze maatschappij. Disruptive zal overal hard toeslaan. Maar wat de impact zal zijn, is een dubbeltje op zijn kant. Zou u het potentieel gezien hebben van de eerste wagen die door het straatbeeld reed? Of zou u de teugels van uw paard krampachtig hebben vastgehouden? De vierde industriële revolutie vandaag draait niet om de technologie an sich maar om de wil om te veranderen. Bedrijven moeten zichzelf heruitvinden in deze nieuwe wereld en als een feniks uit hun as verrijzen.

De cloud, social media, big data, API’s … het zijn buzzwoorden die de baseline vormen voor start-ups. Sommige met heel veel succes. Dat zijn de zogenaamde eenhoorns, volgens hun officiële definitie start-up bedrijven met een waarde van meer dan 1 miljard. Enkele van de bekendste zijn Airbnb, Uber, SpaceX … Bedrijven die disruptie als een virus verspreid hebben en tot de verbeelding spreken. Jonge ingenieurs willen er aan de slag, ondernemers willen een eenhoorn worden. Maar zo eenvoudig is dat niet. En aan deze succesverhalen is ook steeds vaker een keerzijde verbonden van zodra ze hun status van start-up voorbij zijn.

In plaats van te dromen over eenhoorns zouden bedrijven vandaag de ambitie moeten koesteren om feniksen te worden. Feniksen zijn dieren uit de Griekse mythologie die zichzelf cyclisch konden regenereren. Ze branden af om dan uit de assen te herrijzen. Feniksen draaien dus om vernieuwing en om transformatie. Om sterker dan ooit herboren te worden. Een ambitie die in feite voor iedereen realiseerbaar is, zolang er maar een bedrijfscultuur ontstaat die verandering verwelkomt. Walmart bijvoorbeeld, is de grootste traditionele retailer in de wereld. Toch houdt het bedrijf de vinger aan de pols. Zelfs winkels in the middle of nowhere worden uitgerust met pick-up torens waar klanten hun online bestellingen kunnen afhalen. Liever thuis geleverd? Vandaag wordt geëxperimenteerd met slimme deuren die de koerier binnenlaten zodat hij de frigo al kan vullen. En u volgt alles vanop afstand in de app. 

Digitaal is het nieuwe normaal. Data is overal en wordt door iedereen vrijgegeven, op sociale media, via platformen … De volgende stap zal de combinatie worden van al deze data met psychologie. Dit wordt het speelveld van artificiële intelligentie. Vandaag zijn mensen nog steeds de beste computer , maar automatisering gaat zeer snel en de grote bergen aan data die ontstaan zullen nog moeilijk door mensen ontgonnen kunnen worden. Het is de hoogste tijd om te beginnen vooruitkijken. Bedrijven houden zich voor 93% bezig met wat er zich vandaag op de werkvloer afspeelt en de shit van de dag ervoor. Wat morgen en overmorgen zullen brengen, is minder relevant. Nochtans moet daar net de focus leggen. Innovatie is geen luxe meer maar een noodzaak. Het is de dag na morgen die uw succes zal bepalen.

Maar hoe moet u de intelligentie die vandaag aanwezig is in uw bedrijfsmuren omzetten in vooruitkijken? Alles begint met weten wat er in de wereld gebeurt en na te denken over wat dat voor uw bedrijf kan betekenen. Observeren en leren van eenhoorns om feniks te worden. Belangrijk daarin zal het aanmoedigen zijn van disruptief denken, van medewerkers die zich comfortabel voelen om nieuwe dingen uit te proberen. Ze maken meestal maar 1% van een personeelsbestand uit (bij start-ups 99%), maar zijn net essentieel om de toekomst van uw bedrijf de dag na morgen te verzekeren.    

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details