Zeezout straalt kwaliteit, authenticiteit en duurzaamheid uit – precies wat consumenten vandaag verwachten van voedingsproducten. Toch blijft een groot deel van de sector vasthouden aan vacuüm- of steenzout. Historische gewoontes? Misschien. Maar de tijden zijn veranderd.
Zeezout is vandaag ruimer beschikbaar dan ooit. En wie de stap volledig zet, plukt daar meteen de vruchten van. Drie voordelen springen eruit:
1. Eén zoutsoort = eenvoud in aankoop en voorraadbeheer
Veel bedrijven gebruiken vacuümzout voor standaardproducten en zeezout voor bio. Dat zorgt voor aparte bestellingen, leveranciers en voorraad. Niet nodig. Hoogwaardig zeezout kan vacuümzout perfect vervangen – zonder recept- of labelaanpassing.
2. Minder kosten, vlottere productie
Meerdere zouttypes verwerken verhoogt de complexiteit – en dus ook de kost. Eén soort gebruiken (zeezout) maakt automatisatie eenvoudiger, zowel in productie als in toepassingen zoals waterontharding.
3. Meerwaarde voor klant én merk
Consumenten zoeken bewuster naar “clean label”-producten. Zeezout, geoogst met enkel zon, zee en wind, past perfect in dat plaatje. En dat verhaal verkoopt.

Case Aigremont
Margarineproducent Aigremont schakelde over op zeezoutpekel, zowel voor hun product als hun waterontharding. Resultaat? Geautomatiseerde aanvoer, minder afval, geen zakken meer verslepen én een forse besparing op manuren.
Hardnekkige misverstanden ontkracht
– “Zeezout is minder zuiver.” Niet bij ZOUTMAN. Dankzij optical cleaning evenaart onze zuiverheid die van vacuümzout.
– “Zeezout is duurder.” Niet noodzakelijk. Bij grotere volumes is het prijsverschil verwaarloosbaar.
– “Recepten moeten aangepast worden.” Onterecht. Op het etiket mag gewoon ‘zout’ staan.
Kortom: wie overstapt op zeezout wint op alle fronten. Tijd om die switch te maken?
Neem dan rechtstreeks contact op met ZOUTMAN.
Contact opnemen