Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Belgisch studententeam wint Europese innovatieprijs met inclusief ijshoorntje Cornella

Belgisch studententeam wint Europese innovatieprijs met inclusief ijshoorntje Cornella

Groot nieuws op de internationale voedingsbeurs Anuga: het Belgische studententeam Cornella van de Haute École Charlemagne wint de eerste prijs op de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia Europe. Met hun inclusieve ijshoorntje op basis van lactase en bierdraf, speciaal ontwikkeld voor mensen met lactose-intolerantie, wist het team de internationale jury te overtuigen met een concept dat inzet op inclusie én slim gebruik van reststromen.

Cornella zorgt voor Belgische glans op Ecotrophelia Europe

Cornella won in april al de Belgische voorronde van de Food At Work Ecotrophelia Awards georganiseerd door Fevia, loopbaanfonds Alimento en innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim. Daarmee verdienden ze het ticket om België te vertegenwoordigen op Europees niveau. Dat ze nu ook de eerste plaats behalen op Ecotrophelia Europe – dé innovatiewedstrijd voor studenten in de voedingssector – bevestigt opnieuw waar Belgische voeding voor staat: kwaliteit, innovatie en duurzaamheid.

Wiebe Saerens, productontwikkelaar bij Colruyt Group, zetelde dit jaar in de Europese jury: “Cornella is een prachtig voorbeeld van hoe jongeren creatief en met een sterk bewustzijn voor inclusie en duurzaamheid naar voeding kijken. Ze combineren technische innovatie met maatschappelijke relevantie.”

Innovatief, circulair en inclusief

Cornella is een knapperig ijshoorntje op basis van lactase en bierdraf. De bovenkant van het hoorntje bevat een sirooplaagje met lactase, het enzym dat lactose helpt verteren. Zo wordt ijs toegankelijk voor iedereen, ook wie lactose-intolerant is. Door bierdraf, een reststroom uit de bierproductie die van nature rijk is aan vezels, te verwerken in het hoorntje, draagt Cornella ook bij aan een circulaire economie én speelt het in op gezondheid. Een oplossing die inclusie en duurzaamheid combineert, in een tijd waarin voeding meer dan ooit verbindt.

Belgisch studententeam wint Europese innovatieprijs met inclusief ijshoorntje Cornella 1

“Wij willen Cornella écht op de markt brengen”

De overwinning op Ecotrophelia Europe is niet de eerste erkenning voor het Cornella-team. Zo wonnen de studenten eerder dit jaar al de prijs voor ‘Innovation of the Year’ op het Gen-E Festival in Athene, het grootste jongerenondernemersevenement van Europa. Ook werden ze bekroond tijdens de LJE Awards van Les Jeunes Entreprises, de Franstalige tegenhanger van Vlajo in België.

“We zijn supertrots op deze Europese erkenning,” zeggen de jonge ondernemers. “Ecotrophelia bewijst voor ons dat Cornella echt potentieel heeft. We geloven in het product en willen het op middellange termijn op de markt brengen. Eerst focussen we op het afronden van onze studies, maar vanaf 2026 willen we de ontwikkeling opnieuw actief oppikken met het oog op commercialisatie.”

Voedingssector blijft op zoek naar jong, technisch talent

Met meer dan 102.400 jobs is de voedingsindustrie de grootste industriële werkgever van het land. Toch blijft de nood aan technisch talent groot: vandaag zijn er meer dan 6.400 openstaande vacatures, vooral in STEM-profielen zoals ingenieurs, voedingstechnologen en procesoperatoren.

“Met de Food At Work Ecotrophelia Awards willen we jongeren aanmoedigen om hun creativiteit en talent in te zetten in de voedingssector,” zegt Nathalie Guillaume, voorzitster van Fevia. “Voeding draait allang niet meer alleen om smaak. Ook technologie, duurzaamheid en maatschappelijke impact spelen een cruciale rol. Cornella laat heel concreet zien hoe deze elementen samenkomen. En om zulke innovaties mogelijk te maken, hebben we meer dan ooit STEM-profielen nodig die de brug slaan tussen wetenschap en voeding.”

De sector kijkt intussen vooruit naar de volgende editie van de Food At Work Ecotrophelia Awards, die zal plaatsvinden op 22 april 2026 bij Technopolis en waarvoor de inschrijvingen nu geopend zijn. Met deze wedstrijd willen Fevia en haar partners niet alleen innovatie stimuleren, maar ook jongeren warm maken voor een toekomst in de lekkerste sector van het land.

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten