Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Vlot leverbare wisselstukken en persoonlijke service
De pompen van NETZSCH verwerken uiteenlopende voedingsproducten – van laagviskeuze siropen en yoghurt met stukjes fruit tot groentepulp of zelfs kipnuggets.

Vlot leverbare wisselstukken en persoonlijke service

In de snel evoluerende voedingsindustrie is een betrouwbare partner essentieel. Bij NETZSCH Pumps Bellux draait het daarom allang niet meer alleen om pompen, maar vooral ook om de mensen erachter. Managing director Hans Van der Gracht en administratief medewerkster Nathalie Peeters lichten toe hoe persoonlijke service, technische kennis en een sterke lokale aanpak elke dag opnieuw het verschil maken voor hun klanten.

In de wereld van industriële pompen is Netzsch geen onbekende naam. Het familie­bedrijf startte in 1873 in het Duitse Selb, waar de broers Thomas en Christian Netzsch een keramiekatelier opzetten. Niemand had kunnen vermoeden dat daaruit een internationale groep zou groeien die vandaag meer dan 3.500 medewerkers telt in 23 landen. Doorheen de decennia ontwikkelde Netzsch zich tot een pionier op het vlak van pompen. Een sleutelmoment was vlak na de Tweede Wereldoorlog, met de overname van de ontwikkelingsrechten van de excentrische wormpomp. Sindsdien volgde een indrukwekkend gamma: van de bekende NEMO® excentrische wormpompen en TORNADO® lobben­pompen tot de NOTOS® schroefspindelpompen,
PERIPRO® slangenpompen en versnijders. In de voedingsindustrie is die technologische diversiteit een groot voordeel. De pompen verwerken uiteenlopende producten – van laagviskeuze siropen en yoghurt met stukjes fruit tot groentepulp of zelfs kipnuggets. Altijd hygiënisch, efficiënt en zonder de kwaliteit van het product aan te tasten.

Lokale verankering in Ternat

Sinds 2006 bedient NETZSCH Pumps Bellux de Belgische en Luxemburgse markt vanuit het Vlaams-Brabantse Ternat. Die lokale aanwezigheid maakt het verschil volgens Van der Gracht. “Door dicht bij onze klanten te staan, kunnen we snel schakelen. Bovendien kennen we de markt door en door. We begrijpen de noden van de voedingsindustrie, die continu in beweging is en strenge hygiënische eisen stelt.” NETZSCH zet sterk in op lokale productie en stockbeheer. Zo blijven transport- en logistieke kosten beperkt en kan het bedrijf snel inspelen op bestellingen. “Bestelt een klant voor tien uur ‘s ochtends een wisselstuk? Dan kan dat de volgende dag geleverd worden, mits expresskosten. Anders duurt het slechts een paar dagen”, vertelt Van der Gracht. “Die zekerheid is voor onze klanten goud waard.”

Méér dan een pompenproducent

De technische kwaliteit is belangrijk, maar de echte meerwaarde schuilt in de dienstverlening eromheen. “Wij willen geen leverancier zijn die enkel dozen schuift”, aldus Van der Gracht. “We willen partner zijn. Van advies en installatie tot herstel, opstart en opleiding van operatoren: we staan naast de klant. En ook daarna blijven we betrokken.” Een mooi voorbeeld is het proactieve contact. NETZSCH volgt de levensduur van pompen en slijtagegevoelige onderdelen nauwgezet op. “We contacteren klanten tijdig om hen te adviseren wanneer vervanging slim is. Zo voorkomen we samen ongeplande stilstand en helpen we de productie soepel te draaien”, legt hij uit.

Vlot leverbare wisselstukken en persoonlijke service 3
NETZSCH zet sterk in op lokale productie en stockbeheer. Zo blijven transport- en logistieke kosten beperkt en kan het bedrijf snel inspelen op bestellingen.

Een team dat meedenkt

Achter deze service staan mensen zoals Nathalie Peeters. Sinds augustus 2024 is zij administratief medewerkster bij NETZSCH Pumps Bellux. Ze is verantwoordelijk voor offertes en bestelbonnen voor wisselstukken en onderhoudt dagelijks telefonisch contact met klanten in België en Luxemburg. “Onze branche is technisch uitdagend”, vertelt Peeters. “Elke pomp en elk onderdeel heeft zijn specificaties. Toch vind ik het net boeiend om die technische kennis onder de knie te krijgen. We zitten in een nichemarkt en maken zelf alle onderdelen. Zo kunnen we snel schakelen en de klant precies geven wat hij nodig heeft.” Een hecht team is daarbij cruciaal. “We werken met een klein team dat elkaar continu op de hoogte houdt van lopende dossiers”, bevestigt Peeters. “Zo kan elke collega de klant meteen verder helpen. Dat geeft vertrouwen.”

Blik op de toekomst

De voedingsindustrie evolueert razendsnel. Nieuwe trends, zoals strengere eisen rond hygiëne, duurzaamheid en efficiënt water- en energiegebruik, zorgen voor extra uitdagingen. NETZSCH speelt hierop in met een eigen R&D-afdeling die oplossingen op maat ontwikkelt. Die kruisbestuiving met andere sectoren versnelt innovaties die ook de voedingsindustrie ten goede komen. “Onze ambitie is helder”, besluit Van der Gracht. “Wij willen dat elke klant weet dat hij met al zijn technische vragen bij ons terechtkan. Of het nu gaat om een dringende levering, een technisch probleem of een nieuwe installatie: wij denken mee. Zo bouwen we relaties op de lange termijn, en daar zijn we trots op.”

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Netzsch Pumps Bellux.

Netzsch Pumps Bellux 4 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten