Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Konings in Borgloon is eerste niet-Duitse bottelaar van fritz-kola
Van links naar rechts: Olivier Moritz, Director Operations fritz-kola, Miet Martens, Directrice Konings Borgloon en Florian Weins, Managing Director fritz-kola

Konings in Borgloon is eerste niet-Duitse bottelaar van fritz-kola

Fritz-kola bottelt sinds begin dit jaar frisdranken in de vestiging van Konings Juices & Drinks in Borgloon. Het is de eerste niet-Duitse bottelaar van het hippe colamerk. Konings investeerde 6 miljoen euro om de herbruikbare flessen van fritz-kola te kunnen bottelen. Met de botteling in Limburg wil fritz-kola zijn aanwezigheid in de Benelux verstevigen, maar ook transportroutes in het westen van Duitsland verkorten.

Sinds begin dit jaar produceert en bottelt fritz-kola frisdranken in de vestiging van Konings in Borgloon. Volgens fabrieksdirecteur Miet Martens worden 12 van de 14 fritz-producten (drie soorten cola’s, maar ook andere frisdranken, verkocht onder de merknaam fritz-limo) in Borgloon gemaakt. Tijdens onze rondleiding door de fabriek wordt al snel duidelijk dat het hippe Duitse frisdrankenmerk erg belangrijk is voor de vestiging van Konings in Borgloon. De magazijnen bulken uit van de bakken van fritz-kola en er is nauwelijks een ander merk te zien.

“ We focussen ons in deze fabriek inderdaad zeer sterk op fritz-kola”, geeft Miet Martens toe. “ Qua volume is fritz-kola hier veruit de grootste klant. We geloven dan ook sterk in het potentieel van deze frisdrankenproducent. Momenteel draait de fritz-kola productlijn vijf dagen per week in twee ploegen en produceert jaarlijks 31 miljoen flessen. Bij verdere groei zou er een nachtploeg kunnen bijkomen, wat tot een uitbreiding van de organisatie kan leiden”.  

Herbruikbare flessen 

Konings investeerde trouwens fors in zijn fabriek in Borgloon om fritz-kola over de streep te trekken. Zo werkt het hippe Duitse frisdrankenmerk enkel met herbruikbare flessen en daar was Konings Borgloon niet echt op voorzien. Daarom werd er volgens de directrice voor 6 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe afvulmogelijkheden en bottellijnen. Miet Martens: “ Deze inspanningen hebben ervoor gezorgd dat we nu bijna alle soorten frisdranken van fritz-kola kunnen produceren, afvullen en bottelen in herbruikbare, glazen flessen van 0.2, 0.33 en 0.5 liter. Hiermee kunnen we een versnelling of twee hoger schakelen”.

Hip drankje

Fritz-kola ontstond in 2002, toen de Hamburgse studenten Mirco Wiegert en Lorenz Hampl besloten om een alternatieve cola te maken, met minder suiker, maar met drie keer meer cafeïne. In het begin vond het drankje vooral zijn weg naar hippe cafés in Hamburg en Berlijn. Van meet af aan mikte fritz-kola vooral op een jeugdig publiek en legde het bedrijf de nadruk op duurzaamheid. Twee decennia later heeft het hippe colamerk zijn plaats veroverd op de frisdrankenmarkt. Vooral in het thuisland gaat het hard. Volgens het onderzoeksbureau Nielsen is fritz-kola sinds 2019 de op één na bestverkochte cola in Duitsland. Met in dat jaar 71 miljoen verkochte 33 cl-flesjes moest het nauwelijks onderdoen voor Coca-Cola (74 miljoen flesjes) en liet het Pepsi Cola (337.000 flesjes) ver achter zich.

Fritz-Kola Belgium

Sinds enkele jaren wordt het vizier van fritz-kola ook op de rest van Europa gericht. “ We willen jaarlijks met minstens 5 % groeien”, klinkt het ambitieus bij Managing Director Florian Weins. “ Met de samenwerking met Konings Borgloon zet fritz-kola een belangrijke stap richting internationale uitbreiding. Het is ook een duidelijke verbintenis met de markten van de Benelux, die een belangrijke rol spelen in onze groei in Europa. Als onderdeel van die uitbreiding richt fritz-kola een dochteronderneming op in België. De nieuwe onderneming heet fritz-kola Belgium en opereert als een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BV)”.

Strategische locatie

Florian Weins wijst er op dat de locatie van de eerste niet-Duitse bottelaar van fritz-kola strategisch gekozen is. “ De stad Borgloon ligt dicht bij het drielandenpunt, waardoor ons bedrijf zijn aanwezigheid in de Benelux kan versterken. Tegelijkertijd ondersteunt de locatiekeuze ook onze milieudoelstellingen”, gaat de Managing Director verder. “ Een stad als Keulen ligt dichter bij Borgloon dan bij onze vijf Duitse bottelarijen. Daarom gaat de Belgische bottelarij ook klanten bedienen in een deel van het westen van Duitsland.  Het biedt deze klanten snellere reactietijden en een betere logistiek. Door de kortere ophaal- en transportroutes wordt de CO2-voetafdruk aanzienlijk verminderd. Een klant uit Keulen bijvoorbeeld bespaart al gauw 200 kilogram CO2 per retourrit”.

Fritz-kola heeft op dit ogenblik 5 bottelarijen in Duitsland (Wagenfeld, Güstrow, Sersheim, Eilenburg, Bamberg) en een logistiek centrum in Unterschleissheim. Met de nieuwe bottelarij in Borgloon heeft het Duitse colamerk een eerste stap gezet in het buitenland. Florian Weins liet verstaan dat er nog andere (buitenlandse) bottelarijen gaan volgen om het netwerk in Europa uit te breiden, maar gaf geen verdere details.

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten