Het moeilijkste aan visieoplossingen? Het detecteren van de voorwerpen en het bepalen van de juiste grijppositie. SCHUNK draaide daarom de rollen om en vertrok net vanuit zijn expertise in grijpen om de drempel voor visietechnologie te verlagen. Met de 2D-grijpkit, bestaande uit camera, een industriële PC met de door SCHUNK ontwikkelde AI-software en een plug-in voor de robotbesturing, krijgt u een integrale oplossing die het veel eenvoudiger maakt om vandaag te starten met het geautomatiseerd grijpen van objecten.
Visie is de toekomst van automatisering. Maar visietechnologie kan best complex zijn, zeker om een perfecte synchronisatie tussen de camera en de grijper te realiseren. Dat vereist wel wat kennis van programmeren om helemaal goed te krijgen. “Voor complexe toepassingen kan die investering misschien renderen, maar er blijft veel potentieel voor efficiënter werken onbenut. Vanuit die optiek ging SCHUNK aan de slag. De kern van de 2D-grijpkit is deze keer niet de hardware maar de door SCHUNK ontwikkelde software. Op basis van artificiële intelligentie gaat die voorwerpen herkennen (die van vorm kunnen veranderen) en de juiste positie bepalen, ongeacht de kleur en bij wisselende lichtomstandigheden. Daarmee onderscheiden we ons echt op de markt”, vat Kevin Stevens, application engineer bij SCHUNK, de werking samen. Welke grijper de klant wil gebruiken maakt in principe niet uit. Dat kan zowel elektrisch als pneumatisch en met vacuüm.
De toepassingen zijn legio: pick-and-place, machinebelading … Alles waar 2D-visie van meerwaarde kan zijn. Het is de kennis van het grijpen die SCHUNK in de 2D-grijperkit gestoken heeft, die het verschil maakt. Door het intuïtieve, gebruiksvriendelijke karakter van de software kan een integrator zonder uitgebreide ervaring in of kennis van visietechnologie, dit toch eenvoudig integreren in toepassingen. “De installatie van de kit en het aanleren van het grijpen van objecten kan op één dag gebeuren. In klassieke toepassingen is een programmeur hier anders een week zoet mee. Lopen ze toch ergens tegenaan, bij elke stap in de software zijn verschillende hulpfuncties voorzien – tips & tricks, videotutorials … – zodat ze in geen tijd weer verder kunnen. De integratie gebeurt aan de hand van een plug-in die compatibel is met de gangbare robotmerken, TCP/IP protocol en PLC-blokken”, voegt Stevens nog toe.
De 2D-grijpkit is nu anderhalf jaar op de markt. Tijdens de afgelopen editie van Indumation kon deze nieuwkomer op de SCHUNK stand op heel veel interesse rekenen. Stevens: “Vooral het gebruiksgemak spreekt integratoren aan. Zij zien de vraag naar visieoplossingen toenemen en kunnen dat dankzij de 2D-grijpkit nu zonder extra kennis in huis te moeten halen, toevoegen aan hun aanbod. De ontwikkelingen zijn overigens nog niet ten einde. Er zullen updates blijven volgen om de performantie te verbeteren en een breder speelveld te krijgen.” Tweede sterke troef in dit verhaal is de reputatie van SCHUNK. “We staan bekend als toonaangevend in klemmen en grijpen. De kwaliteit die klanten van ons gewoon zijn, trekken we nu door naar de software.”
Willen klanten toch absolute zekerheid over of en hoe het precies zal werken, dan kunnen er op voorhand validatietesten gebeuren. “Zo is er geen enkel risico. Ze weten nog voor de investering of ze een go hebben. Dit gebeurt in het Schunk CoLab in Duitsland. Maar we kunnen met het Belgische team altijd vrijblijvend langskomen voor een demo. Ook de eerstelijnsservice bij installatie en achteraf voeren we zelf uit”, besluit Stevens.