Diepvriesspecialist Ardo optimaliseert het laadverkeer en de veiligheid op het bedrijfsterrein in Koolskamp met de TBEN-S2-4IOL multiprotocol IO-Link-master met ARGEE logica van Turck en programmeerbare ledbalk van Banner Engineering.
Als een van de toonaangevende producenten van diepvriesproducten heeft Ardo zeventien productielocaties in acht landen in Europa voor diepvriesgroenten, -kruiden en -fruit van hoge kwaliteit. Een nieuw ontworpen parkeerterrein voor vrachtwagens en werknemers tussen de toegangsweg naar het bedrijfsterrein en de laadperrons stelde het bedrijf voor grote uitdagingen, aangezien transportvoertuigen voortdurend het terrein op- en afrijden. Deze dynamiek in een beperkte manoeuvreerruimte brengt risico’s met zich mee zoals botsingen, belemmerde toegang en vertragingen, die niet alleen de soepele werking maar ook de veiligheid van mensen in gevaar kunnen brengen. Aankomende vrachtwagenchauffeurs moeten daarom op tijd weten of het terrein al bezet is en hoe lang ze moeten wachten voordat ze het terrein op kunnen. Aangezien de chauffeurs uit verschillende landen komen en vaak niet met elkaar of met het personeel ter plaatse kunnen communiceren, moest het systeem taalonafhankelijk zijn.
“Het Turck Multiprox team stelde voor om een ledbalk te gebruiken die de tijd aftelt, terwijl de bestuurder wacht”, zegt Bart Nollet van de engineeringafdeling van Ardo. Het hart van het verkeersregelsysteem is de compacte TBEN-S2-4IOL multiprotocol I/O-module voor Ethernet met vier IO-Link masterkanalen. De module maakt een snelle verwerking van gegevensstromen mogelijk en daardoor een nauwkeurige en tijdige regeling van de verkeersstroom.
De programmeerbare WLS27 ledbalk van Turcks optischesensorpartner Banner Engineering geeft de geschatte wachttijd aan. Dankzij de slagvaste, waterdichte en UV-bestendige behuizing van copolyester met beschermingsklasse IP69K is de ledbalk perfect geschikt voor buitengebruik. Bij de slagboom laat hij vrachtwagenchauffeurs met verschillende kleuren en knipperpatronen zien wanneer ze naar binnen kunnen, ongeacht hun taal.
De webgebaseerde programmeeromgeving ARGEE is belangrijk voor het ongecompliceerd programmeren van de TBEN-S2-4IOL module. Het breidt de multiprotocol I/O-module uit met logische functionaliteiten om een controller te creëren die geconfigureerd kan worden zonder ingewikkelde software-installaties en programmeertalen. Dit maakt het mogelijk om het leddisplay aan te passen aan de vereisten van het verkeersregelsysteem.
Door te communiceren met het lokale parkeermanagementsysteem van Ardo ontvangt de TBEN-S2-4IOL real-time informatie over de bezetting van de laad- en losplaatsen en de status van de slagboom. Met deze gegevens over de bezetting van de parkeergarage kan het verkeersmanagementsysteem de WLS27 ledindicatielampen nauwkeurig aansturen. De TBEN I/O-module van Turck verzamelt nu continu gegevens over de beschikbaarheid van de parkeerplaats en de status van de slagboom om de chauffeurs van aankomende vrachtwagens via lichtsignalen aan te geven wanneer ze naar binnen mogen of hoe lang ze moeten wachten. Bovendien wordt het openen van de slagboom ook gecoördineerd afhankelijk van de beschikbaarheid van de parkeerplaats. De eenvoudige integratie van het lokale parkeergeleidingssysteem was een doorslaggevende factor in de algehele efficiëntie van de nieuwe oplossing, die het bezorgverkeer bij Ardo in Koolskamp nu veel veiliger en efficiënter maakt.
“We zijn zeer tevreden met de oplossing van Turck Multiprox”, vat Nollet samen. “Amper twee maanden nadat we het probleem hadden besproken, was de oplossing al operationeel dankzij de systeemingenieurs van Turck Multiprox. Het feit dat we sindsdien geen enkele opmerking van een buitenlandse chauffeur hebben gehoord en er zich geen enkele gevaarlijke situatie heeft voorgedaan, bewijst dat het systeem perfect werkt.”