Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Hoe moet de productievloer bij voedingsbedrijven er gaan uitzien?
Filip Tops kwam de case van Beyers Coffee voorstellen.

Hoe moet de productievloer bij voedingsbedrijven er gaan uitzien?

Wat hopen voedingsbedrijven de komende vijf jaar van hun productievloer te zien verdwijnen? En wat hopen ze dat er wel zal zijn? Deze vragen vormden het uitgangspunt van het event ‘Food Processing Operations, out with the old, in with the bold’, een organisatie van de Food & Beverage Tech Belgium binnen Agoria en Lean Lead. Ze brachten 25 voedingsbedrijven en 25 technische toeleveranciers samen in de House of Manufacturing in Kortrijk. Ze kregen er onder meer te horen hoe drie voedingsbedrijven erin slaagden om waarde te creëren door hun processen leaner en meaner te maken. We delen de inzichten uit twee van die cases met u.

Beyers Coffee mocht de debatten openen, de grootste Belgische koffieproducent. Jaarlijks produceert het 2,6 biljoen kopjes koffie voor klanten in meer dan 25 landen. Het gros daarvan onder private label voor retailers als Lidl, Aldi, Carrefour, Action of Intermarché. Het bedrijf wil de komende jaren zijn digitale transformatie verder doortrekken. De wens? Papier volledig van de productievloer zien verdwijnen. Een verhaal dat zeven jaar geleden al begon … 

Niet alle uitdagingen in één keer tackelen

Het vertrekpunt was het vervangen van alle aparte databases door één gestandaardiseerde software. Maar de uitdagingen zijn niet mals. Door klimaatverandering betaal je steeds hogere prijzen voor koffiebonen. Beyers Coffee speelt daarop in door zijn blends continu aan te passen in functie van de markt. Het gevolg is een boom aan variëteiten, terwijl de kwaliteit, de productie-efficiëntie, de impact op het milieu, compliance, traceerbaarheid en het engagement van de operatoren tegelijk verzekerd moet blijven. Een uitdaging te groot om nog op papier te vatten. Yitch bood redding, maar niet voor alles tegelijk om het behapbaar te houden. De focus lag in eerste instantie op het onder controle krijgen van het proces, het verhogen van de betrokkenheid van operatoren en het geven van een efficiënt antwoord op de toenemende regelgeving. 

Kwaliteitschecks digitaliseren en automatiseren

Operatoren werden gewapend met mobiele apparaten waar de Momentum software van Brighteye op draait. Daarmee geven ze de resultaten van de manuele kwaliteitschecks in. Een geautomatiseerd digitaal proces, waarin geen stap kan worden overgeslagen. En dat levert Beyers Coffee bepaald geen windeieren op. De prestaties van de productielijn wordt nu van dichterbij opgevolgd met als resultaat een veel consistenter proces, omdat er sneller teruggekoppeld wordt. Dat leidt tevens tot minder afval. Ook voor de operatoren is het aangenamer werken dan alle checks op papier te moeten invullen. Het bespaart ze tijd en Beyers Coffee dus geld. En het beste van al: er is geen papier meer nodig. De data is meteen beschikbaar in het systeem.    

Hoe personeel beter trainen

Case nummer twee kwam van Alpro. Daar hebben ze, waarschijnlijk niet het enige voedingsbedrijf, te maken met een tekort aan personeel. Of misschien accurater nog, een tekort aan personeel met de juiste skills, want het aantal jaren ervaring slinkt, terwijl de productie net steeds complexer wordt. De vraag drong zich op: Hoe kunnen we de ervaring en kennis van experten die vertrekken borgen? En hoe evolueren van klassieke trainings­methodes naar just-in-time kennisuitwisseling? Het antwoord was een driejarenplan, in samenwerking met Maecos, om een switch te maken van individuele experten naar algemene kennis. 

Hoe moet de productievloer bij voedingsbedrijven er gaan uitzien? 5
Gregory Maecos lichtte de case bij Alpro toe.

Alle beschikbare documentatie centraliseren

Voor Alpro bestond stap één erin om een webshop te creëren. Die bundelt alles wat er beschikbaar is aan operationele documenten: van sharepoints tot AR/VR video’s voor training. Alles is toegankelijk voor iedereen en op elk apparaat, zodat ze op alle mogelijke manieren kunnen leren. Daarna was het zaak te bepalen wat er voor elke taak ‘geleerd’ moet worden en hoe je die skill op een consistente manier kunt valideren. Zo kan iedereen ook op zijn eigen tempo leren en altijd volgens de huidige best practices. Die digitale aanpak werd ook doorgetrokken naar de werkvloer. Alpro bouwde daarmee een informatiemesh op: de documenten werden gelinkt aan wissels, kwaliteitschecks, alarmen, opfrissingscursussen … Iedereen kan nu zelf opvolgen wat hij nog nodig heeft van trainingen. De tijdrovende en foutgevoelige excell lijstjes bij HR ruimden plaats voor een digitaal overzicht bij de teamleiders.

Kennisopbouw vanuit de basis voor continue prestaties

Het resultaat is dat er nu vanuit de basis wordt bijgedragen aan kennisopbouw. Operatoren kunnen zelf suggesties doen bij bestaande documenten en ze kunnen commentaar in het logboek nalaten over mogelijke problemen en oplossingen die ze zijn tegengekomen tijdens hun shift. Door inzichten te delen kan iedereen bij Alpro leren van elkaar. Uiteindelijk ontstaat er een vicieuze cirkel, maar dan een positieve. Hoe meer en hoe beter de operatoren getraind zijn, hoe meer ze tot actie overgaan. Elke interactie met het systeem bouwt weer meer vertrouwen op, waardoor ook nieuwe technologie sneller omarmd wordt. In twee jaar tijd is er een fabrieksgeheugen opgebouwd in Alpro, zodat ongeacht de shift, ongeacht de operator, de lijn steeds beter draait.     

Gerelateerde artikelen

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten