De verpakkingsbeurs Empack Mechelen zet op 22 en 23 oktober 2025 een vernieuwende koers in met een reeks initiatieven die de beurservaring naar een hoger niveau tillen. Met het ambitieuze groeiplan als fundament, wordt deze editie een mijlpaal voor de Belgische verpakkingssector.
Empack 2025 presenteert trots het allereerste Belgian Packaging Festival, een speciale zone op de beursvloer waar iconische Belgische merken centraal staan, samen met hun verpakkingspartners. Dit festival is dé ontmoetingsplek voor marketeers, ontwerpers en leveranciers rond primaire en secundaire verpakkingen.
“Ons land herbergt uitzonderlijk sterke merken én knowhow. Met dit festival zetten we die troeven krachtig in de kijker,” aldus Nadine Francus, Group Event Director bij Easyfairs.
In samenwerking met hogescholen AP Hogeschool, Arteveldehogeschool en LUCA vindt dit jaar ook een Packathon plaats: een hands-on wedstrijd waar studenten packaging design & branding in teamverband werken aan realistische verpakkingsvraagstukken. Aan het eind van de dag presenteren ze hun oplossing aan een professionele jury. Deze formule versterkt de connectie tussen industrie en onderwijs, en zorgt voor frisse inzichten.
Ook nieuw op Empack is de live podcast PakPraat, een samenwerking tussen NowNewNext en L’Atarimae. Drie Nederlandse hosts – elk uit een andere generatie (Gen X, Y en Z) – gaan live in gesprek met experts uit de sector over trends en uitdagingen in packaging. De opnames vinden live plaats op de beursvloer.
Beleving staat opnieuw centraal met een uitgebreid contentprogramma dat de actuele thema’s binnen de verpakkingswereld grondig belicht. In samenwerking met een indrukwekkende lijst van kennispartners — waaronder Green Deal Anders Verpakt, Pack4Food, Fost Plus, Robovision, UGent, NowNewNext en het Vouwkarton Platform — worden bezoekers ondergedompeld in inzichten over duurzaamheid, digitalisering, Europese wetgeving, consumentengedrag, design voor e-commerce en meer. De sessies zijn gespreid over drie seminariezones op de beursvloer en zijn vrij toegankelijk voor alle bezoekers.
“Om het aanbod nog overzichtelijker te maken, hebben we dit jaar verschillende zones gecreëerd met een duidelijke thematische focus”, vertelt Nadine Francus. “In het Vouwkarton Paviljoen (i.s.m. Vouwkarton Platform) staat de kracht van karton centraal, als duurzaam én creatief verpakkingsmateriaal.
De Pack Studio biedt exposanten de mogelijkheid om hun verpakkingen en -materialen op een aantrekkelijke manier te presenteren. Daarnaast tonen we in een aparte zone een selectie bekroonde ontwerpen uit de Pentawards.
In het Service Pack Pavilion brengen we dan weer alles samen rond fulfilment, logistiek en ondersteunende diensten. Tot slot verzamelen we in de Partner Village en de Knowledge Corner onze kennis- en netwerkpartners en universiteiten en hogescholen die bedrijven begeleiden bij innovatie en duurzame groei. Zo helpen we bezoekers gericht navigeren én nieuwe oplossingen ontdekken.”
Met ruim 130 exposanten en meer dan 3.000 verwachte bezoekers blijft Empack Mechelen de grootste verpakkingsbeurs van België. Nieuw is de verbreding van het doelpubliek dankzij samenwerkingen met o.a. horeca- en foodservicefederaties.
Empack mikt niet enkel op groei in aantallen, maar vooral op relevantie: “We willen niet enkel machines tonen, maar ook inspireren. Bezoekers moeten hier vertrekken met concrete ideeën en nieuwe contacten,” aldus Francus.
Empack Mechelen 2025
Woensdag 22 oktober: 10.00u – 18.00u
Donderdag 23 oktober: 10.00u – 17.00u
Nekkerhal-Brussels North
Meer info
U wil nog deel uitmaken van dit (netwerk)event voor de verpakkingsindustrie?
Contacteer ons via empack-be@easyfairs.com.
Neem dan rechtstreeks contact op met Easyfairs.