Wat als iedereen zonder zorgen van een ijsje kon genieten? Dankzij een innovatief ijshoorntje Cornella, ontwikkeld door studenten van de Haute École Charlemagne, wordt dit werkelijkheid. Dit inclusieve en circulaire product won de eerste prijs op de Food At Work Ecotrophelia Awards, een innovatiewedstrijd van Fevia die jongeren uitdaagt om de voeding van de toekomst vorm te geven. Jong talent zet daarbij sterk in op gezondheid, duurzaamheid en toegankelijkheid.
Met meer dan 100.000 werknemers is de Belgische voedingsindustrie de grootste industriële werkgever van het land. Toch blijft de nood aan technisch en wetenschappelijk talent hoog. “Vandaag staan er meer dan 6.000 vacatures open in de sector”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Bedrijven zijn vooral op zoek naar STEM-profielen zoals voedingstechnologen, ingenieurs en operatoren. Met de jaarlijkse Food At Work Ecotrophelia Awards willen we jongeren inspireren om hun creativiteit in te zetten voor een carrière in voeding.”
Tijdens de finale van de Food At Work Ecotrophelia Awards op 23 april in Waver streden twaalf studententeams van vijf hogescholen en universiteiten om de hoofdprijs. Hun opdracht? Ontwikkel een innovatief, duurzaam én marktklaar voedingsproduct, onderbouw het met een stevig businessplan en stel het voor aan een professionele vakjury. Die beoordeelde de inzendingen op smaak, technische haalbaarheid, marktpotentieel, naleving van regelgeving en maatschappelijke relevantie. De eerste prijs ging naar Cornella, een ijshoorntje dat lactose-intolerante personen toelaat om zonder spijsverteringsproblemen van ijs te genieten. De studenten verrijkten het hoorntje met een sirooplaag op basis van lactase, het enzym dat lactose afbreekt. Bovendien is het hoorntje gemaakt van bierdraf, een reststroom uit de bierproductie die zo een tweede leven krijgt. Het resultaat: een product dat scoort op vlak van gezondheid, duurzaamheid én inclusie. De tweede prijs werd gedeeld door twee andere sterke concepten. Het team van de Université Catholique de Louvain ontwikkelde Shiki, een bruisend, cafeïnevrij drankje op basis van lion’s mane (een paddenstoel die cognitieve functies stimuleert), appel en vlierbloesem. Het andere team van de Haute École Charlemagne lanceerde Spirulini, een instantpasta met spirulina en bierdraf – rijk aan eiwitten, vezels en micronutriënten.
De wedstrijd bracht drie duidelijke trends naar voren. Ten eerste staat gezondheid centraal. Producten zoals Lion’s Power (een plantaardige energiedrank), Konji (vezelrijke chips) en Dyna’shot (een gezondheidskuur in vijf shots) tonen aan dat voeding almaar vaker ingezet wordt om de fysieke en mentale gezondheid te ondersteunen. Ten tweede denken studenten circulair. Ze verwerken reststromen, vermijden verspilling en kiezen plantaardige ingrediënten. Denk aan Crick’Up, een proteïnesnack met insectenpoeder, of Touille-Eat, een eetbaar roerstokje van gerecycleerd brood. Tot slot speelt inclusie een grote rol. Innovatie draait niet alleen om ingrediënten, maar ook om gebruiksgemak, betaalbaarheid en nieuwe businessmodellen. Eat a Brand koppelt bijvoorbeeld gezonde drankjes aan B2B-reclame om de prijs laag te houden. Met Cornella als terechte winnaar bewijst jong talent dat voeding van morgen gezond, milieubewust en toegankelijk kan zijn – zonder in te boeten op smaak of plezier.