Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Werkkledij, onberispelijk proper en zo duurzaam mogelijk
Het team van Klaratex is enthousiast om elektrisch te kunnen gaan.

Werkkledij, onberispelijk proper en zo duurzaam mogelijk

Wassen is een proces met een enorme impact op het milieu: water, hoge temperatuur, chemicaliën. Als industriële wasserij is Klaratex zich hiervan terdege bewust. Het maakt van duurzaamheid daarom al jaren een speerpunt. Door voorop te lopen met een zelflerend waterzuiveringsstation bijvoorbeeld dat op termijn het water zodanig zal zuiveren dat het geloosd mag worden. Maar het onderzoekt ook hoe het zijn vloot kan elektrificeren en hoe de toevoeging van een slimme chip voor een nog betere traceerbaarheid kan zorgen.

Als we onze werkkledij thuis in de was steken, verbruiken we gemiddeld 40 l water voor 1 kg linnen. “Ik doe het met 3 l vers water”, geeft zaakvoerder Karel Dermaux aan. “De rest is hergebruik. Maar we doen meer dan alleen wassen, we herstellen de kledij indien nodig, vervangen ze na 120 wasbeurten en brengen ze naar recyclage. We toetsen voortdurend met partners af hoe we alles recycleer­baarder kunnen maken. Voor high visibility kledij hebben we bijvoorbeeld nog geen oplossing in de keten gevonden. Maar voor wit zullen we er wel in slagen om de kringloop volledig te sluiten om er weer witte werkkledij van te maken”, stelt Dermaux overtuigd.

Werkkledij, onberispelijk proper en zo duurzaam mogelijk 1
Voor een betere traceerbaarheid schakelt Klaratex over op een RFID-chip en QR-code in plaats van de barcode die klanten kennen.

Water gezuiverd tot oppervlaktekwaliteit

Klaratex doet er met andere woorden alles aan om zijn klanten te ontzorgen, hun medewerkers er piekfijn te laten bijlopen en toch zo duurzaam mogelijke keuzes te maken. Het bedrijf uit Wevelgem gaat daar overigens telkens een stapje verder in. Er liggen intussen een 1.000-tal zonnepanelen verdeeld over de drie daken en overal wordt het regenwater opgevangen. “54% van onze energie komt van de zon, 74% van ons water van de regen”, vat Dermaux samen. In 2019 investeerde Klaratex reeds fors in een state-of-the-art waterzuiveringsstation. “Het water dat we vandaag lozen is zo klaar als regenwater. Maar jaar na jaar verbetert de kwaliteit nog, omdat de installatie zichzelf voortdurend bijstuurt. Als ze de brug hier aanpakken om de Seine en Schelde te verbinden, zal er gescheiden riolering komen in de straat. Wij maken ons sterk dat we tegen dan het water mogen lozen als oppervlaktewater in plaats van het naar de riool te sturen. Daarnaast onderzoeken we of wassen met enzymen in plaats van zeep voor dezelfde onberispelijke kwaliteit kan zorgen met een lagere CO2-voetafdruk.”

Testen elektrische vloot

Wanneer we te gast zijn bij Klaratex in Wevelgem staat er een opvallende nieuwkomer op de parking: een elektrische vrachtwagen. “Een testproject”, noemt Dermaux het. “Met de kilometers die onze chauffeurs dagelijks afleggen – de meeste klanten bevinden zich in een straal van 100 km rond Wevelgem – is overstappen naar elektrisch eigenlijk logisch. Maar je moet wel opnieuw nadenken over je organisatie. Kunnen de wagens nog voldoende zonlicht tanken als ze van hun ronde terugkomen of moeten we anders gaan organiseren of ook al investeren in batterij­technologie? Bovendien geven constructeurs nog niet veel opties voor een elektrische aandrijving voor het type vrachtwagen waar wij mee rijden. Deze is eigenlijk wat te groot.”

Werkkledij, onberispelijk proper en zo duurzaam mogelijk 2
De lockersystemen van Klaratex kunnen eveneens gekoppeld worden met een badge. Een evolutie die er komt op vraag van klanten.

RFID-chips

Maar ook binnenin in het hart van de productie gonst het van nieuwe ideeën. Klaratex rolt momenteel een nieuw soort identificatie uit. “We leveren ongeveer 5.000 stuks kledij per dag uit aan onze klanten. Maar er is een veelvoud daarvan in omloop. Voor een betere traceerbaarheid schakelen we nu over op een RFID-chip en QR-code in plaats van de barcode die klanten kennen. Als hier een container binnenkomt met vuile was, dan kunnen we die allemaal in één keer uitlezen, in plaats van ze individueel te moeten scannen. Maar ook de klant kan hierdoor zijn stockbeheer beter opvolgen. Hij ziet bijvoorbeeld welke medewerker een vuile schort in de container gegooid heeft en weer recht heeft op een nieuwe.” Klaratex speelt ook in op de stijgende automatiserings- en digitaliseringsgraad bij klanten met zijn nieuwe lockers. “We leveren onze kledij indien de klant dat wenst tot in de locker af. We hebben daarvoor ook onze eigen lockersystemen, die we nu eveneens kunnen koppelen met een badge. Een evolutie die er komt op vraag van klanten”, voegt Dermaux nog toe.    

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Klaratex.

Klaratex 3 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Klaratex 4 Telefoonnummer +32 (0)56 41 15 38 E-mailadres info@klaratex.be Website klaratex.be

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten