Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie

NL | FR

Technologie

Van lelijke eendje tot zwaan

upl52690684
Toch stonden vooral de medewerkers centraal in het digitale verhaal van Vandemoortele. Zij beschikten immers over kennis en ervaring die nodig was voor het welslagen

Tekst | Valérie Couplez

Beeld | Agoria

7 december 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Bij Vandemoortele in Izegem begon de digitale transformatie vanuit een concept: lights out factory. Een containerbegrip, maar de vraag die eruit volgde, hoe kun je dit werkelijkheid maken, zorgde voor de kleine vonk waaruit heel veel moois voortkwam. Een prestatie die het ‘lelijke eendje’ van de groep transformeerde tot een trotse zwaan met het label ‘Factory of the Future’.

Vandemoortele is en blijft een begrip binnen de Vlaamse voedingsindustrie met een omzet van 1,4 miljard euro en meer dan 4.000 medewerkers verspreid over vestigingen in twaalf landen. De productiesite in Izegem kent een heel rijke geschiedenis. Al sinds de 19e eeuw is men er druk in de weer met de productie van vetten. Ervaring en kennis die de productiesite tot de grootste margarinefabriek van de groep maken. Maar hoe moet die fabriek er binnen enkele jaren uitzien? Hoe kan ze competitief blijven met alle uitdagingen waar de voedingsindustrie voor staat? Vandemoortele zocht en vond het antwoord op de schets die het maakte van zijn toekomstige productie in lean. De KAIZEN filosofie is de rode draad geworden doorheen het digitaliseringstraject dat het bedrijf uitstippelde.

Weg met verspilling

KAIZEN vertrekt vanuit de gedachte dat elke vorm van verspilling (tijd, grondstoffen, mensen …) moet geëlimineerd worden. Een aanpak die verandering vanuit de productievloer wil aanstuwen. Bij Vandemoortele werd dat concept omgedoopt tot C-flow, ‘see the flow’. Door alle productiestappen naadloos in elkaar te laten passen, wil men toegevoegde waarde creëren. De opdeling van twaalf productielijnen in functie van processen moest plaats ruimen voor een nieuwe organisatie die vertrok vanuit het product. Een fase die werd afgerond in 2018-2019 en die leidde tot een nieuwe schets. Nu werd het performance management onder de loep genomen door alle gecapteerde data te gaan inzetten voor nieuwe optimaliseringen. Shifts worden voortaan als een cascade gezien. Ertussen is er een moment voorzien voor de overdracht. Om 10 u. is er elke dag een multidisciplinair overleg om de belangrijkste KPI’s te bespreken. Hiermee realiseerde Vandemoortele Izegem een feedbackloop geënt op een cultuur van continu verbeteren. 

De KAIZEN filosofie is de rode draad geworden doorheen het digitaliseringstraject dat het bedrijf uitstippelde.

Factory dashboards

Overal langs de productielijnen staan nu dashboards opgesteld. Ze tonen de operatoren hoe goed de lijn aan het presteren is. Deze factory dashboards werden samen met de medewerkers ontwikkeld om net die info te visualiseren die ze nodig hebben om de juiste beslissingen te maken. Lijnoperatoren zien in real-time de status en de planning en kunnen zo bepalen waar en wanneer ze moeten bijsturen of wanneer de kwaliteitscontrole het beste kan georganiseerd worden. De laboranten verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole kunnen dan weer aan de hand van vooraf gedefinieerde toleranties zien of er in de productie moet bijgestuurd worden. De shiftleader ten slotte kan de prestaties van het machinepark in real-time opvolgen. Inzichten die de basis vormen voor het dagelijkse multidisciplinair overleg. De kennis en het buikgevoel van ervaren medewerkers wordt in deze dashboards in feite tastbaar gemaakt en zwart-op-wit ondersteund met data. Een ontwikkeling die na het succes in Izegem nu over de hele groep zal uitgedragen worden.  

Medewerkers centraal

Belangrijk in dit succesverhaal is de geïntegreerde aanpak. De digitale tools die erbij kwamen zitten vervat in een groter systeem waarin bijvoorbeeld ook het MES- en het ERP-pakket draaien. Een volledig digitale fabriek dus die over de juiste data beschikt voor de juiste kwaliteit. Toch stonden vooral de medewerkers centraal in het digitale verhaal van Vandemoortele. Zij beschikten immers over kennis en ervaring die nodig was voor het welslagen. De technologie die geïntroduceerd werd op de werkvloer dient immers om hen het leven makkelijker te maken. In zijn volgende digitale stappen vooruit wil Vandemoortele de werkorganisatie nog verder verbeteren. Er zullen zogeheten cockpits komen. In plaats van medewerkers vast te kluisteren aan een bepaalde lijn, kunnen ze op basis van de planning van de productie kijken hoe ze ieders talent het beste kunnen inzetten over de verschillende lijnen. Op die manier zouden stilstanden makkelijk kunnen opgevangen en opgelost worden.     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Alexander Dewaele

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via FoodTec? Bel +32 477 22 41 29 of stuur een mail naar onderstaand adres.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details