De instroom vanuit het technisch onderwijs slibt dicht. Alle inspanningen rond STEM en duaal leren ten spijt, slagen we er maar niet in om meer jongeren warm te maken voor technologie. Doodzonde want onze sector heeft net nu knappe technische bollen nodig om al die klimaatambities waar te maken. Als industrie moeten we daarom zelf mea culpa slaan en meer doen om ons te ‘verkopen’. Maar ook de overheid kan gerust nog een versnelling hoger (en slimmer) schakelen om mee aan deze kar te trekken.
Als het STEM verhaal niet aanslaat bij de jeugd, moeten we zelf meer reclame maken voor onze stiel. We kunnen nu eenmaal niet wachten tot het elektriciens, programmeurs, ingenieurs of data-analisten begint te regenen. We hebben vandaag en morgen technische profielen van alle niveaus keihard nodig om uitdagingen waar we als maatschappij voor staan te helpen oplossen. En er is veel om te promoten: geen vakdomein dat sneller evolueert dan dat van automatisering en digitalisering. Het is meer dan in met olie besmeurde overalls sleutelen aan machines. We zijn hightech en dat moeten we durven tonen. Het is aan ons als technologiepartners om die laatste nieuwigheden ook tot in de scholen te brengen en jongeren al te laten proeven van de toekomst.
Daarnaast moeten we goed omgaan met die schaarse talenten die voor ons kiezen. ‘Employer branding’ mag dan een buzzwoord zijn, maar de kern van de boodschap is belangrijk. Ook voor de technologiesector. Iedereen die fulltime aan de slag is, spendeert immers meer tijd op het werk dan thuis. Of beter aan het werk, want we moeten het hybride werken omarmen. Niet alleen dat, eigenlijk moeten we er alles aan doen, zodat onze medewerkers zich goed in hun vel en hun job voelen. Als werkgever kun je daarin echt het verschil maken. Het gaat niet alleen om loon en het creëren van een goede work-life balans, zorg dat ze voldoening uit hun job kunnen halen door in te zetten op levenslang leren.
Maar ook het ‘leren’ op school moet beter. De nieuwe leerplannen staan te ver van de realiteit en van de praktijk. De overheid moet meer in rechtstreekse dialoog gaan met de technologische industrie. Wat is er nodig? Wat kunnen we doen? Tijdens de Hannover Messe, of het nu een verkiezingsjaar is of niet, komt de Duitse bondskanselier langs. Dat zien we jammer genoeg niet op Indumation. Terwijl we daar als industrie wel tonen hoe goed we kunnen samenwerken. Er zijn initiatieven genoeg die bewijzen dat het wel kan. De overheid moet daarom ook in eigen boezem kijken om innovatie en technologie alle kansen te geven. Onze technologiebedrijven zijn immers de sleutel tot het verzekeren van onze welvaart.
Het zal dus van ons allemaal moeten komen. Van 101 kleine initiatieven, van een sector die samen aan hetzelfde zeil trekt, van een overheid die ons zo goed mogelijk ondersteunt. Maar laten we vooral ook ons heil blijven zoeken in technologie. Automatisering en digitalisering zijn sterke tools om medewerkers bij te staan in hun dagelijkse werkzaamheden. Om meer te doen met minder, zonder dat er meer spanning op de koord komt te staan. Laten we daar vooral in blijven investeren.
Patrick Gielis
General manager Beckhoff Automation Belgium