NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Op dezelfde manier bedraad 

Op dezelfde manier bedraad 

Een perfecte match

De eerste date vond plaats in een restaurant. Intussen zijn de wittebroodsweken in volle gang. Sinds Mérieux NutriSciences het Nederlands bedrijf Blonk een aanzoek deed en Blonk volmondig ja zei, openen zich nieuwe deuren. Deze overname belooft een significant verschil binnen food safety en duurzaamheid. Jeroen Sleenhoff en Hans Blonk vertellen je er graag over.

De directeur van Blonk, opgericht in 1999, was helemaal nog niet bezig met een overname of verkoop van zijn bedrijf. Toch zette het voorstel van Mérieux NutriSciences tot overname hem aan het denken. Uiteindelijk duurde het een half jaar voordat Hans Blonk zijn beslissing nam. Op 31 maart was de overname een feit. 

In duurzaamheid geloven

“Eerlijk? Ik kende Mérieux NutriSciences of het Nederlandse zusterbedrijf KTBA, a Mérieux NurtriSciences company niet. We delen dezelfde klanten maar zitten in een heel andere koker”, vertelt Blonk enthousiast. “Bij Blonk houden we ons vooral bezig met environmental footprints van producten en bedrijven in de wereld van voedingsmiddelen. De synergie zit ‘m erin dat we totaalpakketten aan klanten leveren en in duurzaamheid in food geloven. De gevoelsmatige doorslag om ja te zeggen? Ik had het gevoel dat wat Blonk doet op prijs werd gesteld. Het is belangrijk dat men je waardeert voor wat je doet. Bovendien zijn we vakinhoudelijk op dezelfde manier bedraad. We hoefden niet een volledig nieuwe taal uit te vinden.”

Full Solution Provider

Wat Blonk doet, wordt binnen de nieuwe samenwerking verder opgepakt, uitgerold en opgeschaald op wereldniveau. Het was niet voor niets dat Mérieux NutriSciences zijn pijlen op Blonk richtte. “We willen een full solution provider zijn”, zegt Jeroen Sleenhoff, Director Export Services Europe. In Nederland past de Sustainability diensten van Blonk goed bij onze diensten in consultancy, auditing, trainingen, labeling en digital tools van KTBA en wereldwijd in de Mérieux NutriScienes strategie. In de zoektocht naar passende partners kwamen we uit bij Blonk, omdat het zich richt op de voedingsmiddelenwereld en agro food op het gebied van duurzaamheid en LCA (levenscyclusanalyse). Dat is voor ons heel interessant. En dan blijkt Hans ook nog een hele leuke vent te zijn. Dat helpt natuurlijk ook.”

Een vruchtbare toekomst

Samen optrekken in het belang van Mérieux NutriSciences’ credo ‘Better Food, Better Health, Better World’, lijkt beide partijen een vruchtbare toekomst op te leveren. Klanten zullen door de overname van Blonk nog beter geholpen worden bij food safety en duurzaamheidsvraagstukken. De totale dienstverlening wordt uitgebreid en gedragen door scientific based laboratoriumtesten in het laboratorium in Ede, food safety consultancy door KTBA en voortaan dus ook door één van Bonk’s specialismes: levenscyclusanalyse (LCA). Het vertrouwen in elkaar is groot. Sleenhoff: “Hans Blonk heeft als pionier een prachtig bedrijf neergezet, beginnend in een tijd waarin duurzaamheid nog geen issue was. Ik kan veel van hem leren over ondernemerschap en duurzaamheid.” Blonk haakt in: “KTBA is een stuk verder in zijn ontwikkeling dan Blonk en heeft intussen de juiste schaalgrootte bereikt. Waar Blonk vijftig medewerkers telt, telt KTBA er meer dan tweehonderd. Elk jaar komen er bij Blonk twintig mensen bij. Qua opschaling kunnen we veel van KTBA leren. Ik verwacht mooie professionaliseringsslagen binnen Blonk.”

Nieuw level dienstverlening

Het doel van de nieuwe samenwerking is verdere groei en het uitrollen van kennis en expertise rondom food safety en duurzaamheid. Blonk ziet veel toekomst in de combinatie van Mérieux NutriSciences laboratoria metingen en Blonks environmental footrprint berekeningen binnen supply chains van bedrijven en ketens: “Hierin zie ik nieuwe business ontstaan”, blikt hij vooruit. “Een totaal nieuw level kwalitatieve dienstverlening voor onze klanten.” Sleenhoff sluit zich hier bij aan. “Met de toevoeging van Blonk maken we optimaal gebruik van onze synergie”, zegt die tot slot. “We gaan de uitdaging omzetten naar succes. Onze Nederlandse en internationale klanten zullen hiervan de vruchten plukken. Dát is waarvoor we het doen.”     ■ 

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details