Volvo is een van ’s werelds bekendste fabrikanten van trucks, en zijn grootste en belangrijkste fabriek staat in Gent. Niet geheel onverwacht werd daar deze zomer de eerste volledig in België geproduceerde elektrische vrachtwagen voorgesteld. Met deze mijlpaal zet Volvo zijn ambitie om tegen 2040 klimaatneutraal te worden verder kracht bij. “Duurzaamheid is al langer geen hol begrip meer voor ons. We zijn een trendsetter en willen dat ook blijven”, stelt de directie van Volvo-Automobilia.
De elektrificatie van voertuigen zet zich stelselmatig door. Lange tijd hinkte de logistieke sector achterop, maar dankzij de inspanningen van verschillende constructeurs komt daarin stilaan verandering. Vooral Volvo wil in de markt van e-vrachtwagens een voortrekkersrol spelen. “Elektrische voertuigen vormen een belangrijk aandeel in de strategie van de groep om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame transportoplossingen. De ambitie is om tegen 2040 enkel nog producten en oplossingen aan te bieden met een netto nuluitstoot van broeikasgassen. Ook voor vrachtwagens hebben we het doel scherp gesteld, en we willen dat de helft van alle verkochte modellen tegen 2030 elektrisch is.”
Volvo is niet aan zijn proefstuk toe en is al langer bezig met verduurzamen van zijn vloot. Met zuinige aandrijflijnen en chassisconfiguraties slaagde het er eerder al in om de CO2-uitstoot van brandstofvrachtwagens te verminderen. “Brandstof maakt nog steeds een groot deel van de kosten voor transportbedrijven uit. Net daarom blijven we er alles aan doen om nieuwe manieren te zoeken om het verbruik van onze trucks te verlagen. Neem nu bijvoorbeeld onze Volvo FH met I-Save technologie en D13TC-motor. De zuigers van deze motor hebben een gegolfd binnenwerk, dat de verbranding verbetert en de efficiëntie verhoogt, waardoor elke druppel brandstof beter benut wordt.” Naast zuinigheid hecht Volvo ook veel belang aan de chauffeursomgeving, zijn veiligheid en zijn productiviteit. “Voor elk model zijn er verschillende cabines verkrijgbaar, die allemaal comfortabel zijn en uitgerust zijn met gebruiksvriendelijke besturingssoftware. Zo kunnen de functies via knoppen op het stuur, met spraakbesturing of via het aanraakscherm en het bedieningspaneel van het scherm bediend worden. Daardoor kan de chauffeur zijn aandacht te allen tijde op de weg houden. Om ongevallen te vermijden werd, tot slot, ook een vernuftig veiligheidssysteem ingebouwd. Daarbij benaderen we veiligheid vanuit verschillende perspectieven, zowel binnen als buiten de truck.”
Of het nu dus om een stedelijke omgeving gaat, voor internationaal transport of het heffen en opladen van containers bestemd is, een Volvo truck is altijd een goede keuze. “Ons aanbod is ruim en de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. Het mag dus niet verbazen dat we goed in de markt liggen. Alleen heb je om je marktpositie te verzilveren meer nodig dan dat. Essentieel is ook je dienstverlening, en net daarin zijn we bij Automobilia sterk. We luisteren, werken altijd oplossingsgericht, en helpen klanten in het maken van de juiste, toekomstgerichte keuze.” Dat die aanpak werkt, bewijzen alvast de cijfers van Automobilia. Vanuit de vestigingen in Zarren, Oostende, Pittem en Ieper worden jaarlijks gemiddeld 400 vrachtwagens in de markt gezet. Daarnaast heeft de autoverdeler ook een groot regionaal marktaandeel. “Ons marktaandeel wat vrachtwagens van meer dan 16 ton betreft ligt 9% hoger dan het nationale gemiddelde. Dat is in deze onzekere tijden zonder meer een sterk resultaat. Maar ik maak me geen illusies. Het is dankzij de inzet van onze medewerkers, die elke dag tot het uiterste gaan om onze klanten een uitstekende service te bieden, dat we deze cijfers kunnen voorleggen. Zij vormen de sleutel tot ons succes.”
Wie het aanbod Volvo Trucks wil ontdekken, is welkom in een van de vier vestigingen van Volvo-Automobilia, of kan een kijkje nemen op de website.