NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Ongediertebestrijding: digitaal en duurzaam
Is er een muis in een val gelopen, dan krijgt de technieker een alarm om ter plaatse te gaan.

Ongediertebestrijding: digitaal en duurzaam

Wereldwijd de grootste in ongediertebestrijding worden en blijven dat doe je niet zomaar. Rentokil neemt zijn kennis en ervaring uit elke regio mee om telkens nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Met maar één doel voor ogen: mens en milieu beschermen, op een duurzame manier. Een gesprek met Managing Director Giuseppe Bica en Commercial Manager Peggy De Clercq van Rentokil Pest Control België over de voornaamste trends in ongediertebestrijding.

Laat ons beginnen met de cijfers. In België beschikt Rentokil Pest Control over drie kantoren en 300 medewerkers. Zij voeren elk jaar meer dan 150.000 interventies uit bij ongeveer 18.000 klanten. Dat de sleutelwoorden in ongediertebestrijding vandaag, digitalisering en duurzaamheid, dezelfde zijn waar u als voedingsbedrijf mee te maken krijgt hoeft niet te verwonderen. “Omdat we dicht bij onze klanten staan”, opent Bica. “Om de juiste oplossingen te bedenken, moet je de volledige waardeketen begrijpen en de noden van je klanten. Je moet de gevaren en risico’s kennen om ze te helpen. Ongediertebestrijding is nog altijd een kwestie van expertise, maar we kiezen voor technologie om ons daarin zo goed mogelijk te ondersteunen. En, om al rekening te houden met toekomstige regelgeving, voor een voor mens en dier zo duurzaam mogelijke aanpak. Gassing bijvoorbeeld, doen we al niet meer in België. We bieden onze klanten alternatieve oplossingen aan met onder andere warmtetechnieken.” 

Giuseppe Bica: “We proberen echt in gesprek te gaan met onze klanten om tot een efficiënt beleid te komen. Dat is de 360° aanpak.”

Wereldwijde aanwezigheid bron van kennis

Die waardeketen is trouwens een wereldwijd gegeven. “Enerzijds hebben we klanten die op verschillende continenten opereren. Zij hebben nood aan een uniforme aanpak over alle vestigingen heen, telkens met respect voor de lokale wetgeving en conform de hoogste kwaliteitseisen. Anderzijds kunnen we net veel leren van andere landen. Dat maakt onze wereldwijde aanwezigheid tot een absolute troef. Om een voorbeeld te geven, muggen waren tot voor kort amper een bedreiging voor de voedselveiligheid hier in België. Door de klimaatopwarming intussen wel. Maar wij hebben al geleerd hoe andere regio’s daarmee omgaan om onze klanten meteen van doeltreffende oplossingen te voorzien. Met die uitwisseling van kennis en ervaring maken we echt het verschil.”

360° aanpak van voortdurend verbeteren

Die uniforme aanpak van Rentokil bestaat uit een methodologie in vier stappen: exclude – restrict – destruct – monitoring. “Alles begint met het in kaart brengen van de risico’s van een productiesite”, legt De Clercq uit. “Op basis van die analyse doen wij aanbevelingen naar de klant, bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne, door te reinigen of door de omgeving ongunstig te te maken voor de eventuele ontwikkeling van ongedierte.        

We bespreken ook de mogelijkheden om de verplaatsing van het ongedierte en hun voortplanting te beperken. Voorts nemen we de gepaste maatregelen zodat het ongedierte de productie niet meer binnen geraakt, dat bestaat uit ons eigen gamma weringsoplossingen. Dat is niet zomaar gaten opvullen, neen, we werken met ‘ongedierteproof’ producten die vanuit onze eigen expertise ontwikkeld zijn.” De uiteindelijke bestrijding bestaat nog uit twee stappen: de bewegingen zo goed mogelijk inperken door het gebruik van bijvoorbeeld lampen (zuinige ledtechnologie) en vallen (die uit 100% gerecycleerd materiaal bestaan) en het ongedierte dan verwijderen. Een 360° aanpak noemt De Clercq het, een ‘integrated pest management’ aanpak, want we denken vanaf het begin van het proces mee met de klant. “Want deze stappen worden steeds herhaald om altijd maar weer de kwaliteit en de voedselveiligheid te verbeteren. Die monitoring gebeurt in functie van de noden van de klant, van jaarlijks tot 24/7.”

Peggy De Clercq: “Deze stappen worden steeds herhaald om altijd maar weer de kwaliteit en de voedselveiligheid te verbeteren.”

Connected devices voor meer efficiëntie

De Rentokil techniekers staan er niet alleen voor in de strijd tegen ongedierte. Ze krijgen heel wat digitale tools mee. “Onze connected devices geven een signaal wanneer de technieker moet optreden. Is er een muis in een val gelopen, dan krijgt hij een alarm om ter plaatse te gaan. Dat bestaat nu al voor knaagdieren, volgend jaar breiden we dit uit naar vliegende insecten. Een manier om de efficiëntie echt op te drijven”, zegt De Clercq daarover. De technieker maakt van dat moment dan weer gebruik om een inschatting van de situatie te maken: waar komt de muis vandaan? Hoe kunnen we de risico’s indijken? … “Zodat onze klanten ook kort op de bal kunnen spelen. Is er bijvoorbeeld een probleem met inkomende grondstoffen? Of heeft een medewerker een deur laten openstaan? Met onze connected devices bieden we 24/7 garantie op een non-toxische monitoring aan de klant, waarbij wekelijkse of maandelijkse controles in de toekomst niet meer nodig zijn. We gaan echt in gesprek met onze klanten om tot een efficiënt beleid te komen. Dat is de 360° aanpak”, belooft Bica.

De Lumia lampen maken gebruik van zuinige ledtechnologie.

Alles gebundeld in MyRentokil

Digitalisering brengt al die informatie voor de klanten samen op het MyRentokil portaal. De Clercq: “Rapportage is belangrijk in de voedingsindustrie. Alle interventies en aanbevelingen kan de klant daar heel eenvoudig in real-time opvolgen. Bovendien kan er uit de data weer geleerd worden. We maken trendanalyses zodat de klant kan zien hoe onze samenwerking rendeert. Maar hij heeft ook alles bij de hand wanneer er een audit is, zoals technische fiches, certificaten, aanbevelingen, enz. Op het klantenportaal staat bovendien een rechtstreekse link naar de auditrapportage.”

Uw ongediertebestrijdingspartner is een essentieel onderdeel van uw HACCP-naleving en kan een actieve rol spelen bij het inspecteren, auditen, identificeren en voorkomen van potentiële situaties die schade, besmetting of ziekte kunnen veroorzaken. Door te kiezen voor een geïntegreerde, digitale aanpak, waarbij inspectie, aanbevelingen, wering van ongedierte en voortdurende monitoring centraal staan, gaan voedselverwerkende bedrijven zelf ook flexibeler kunnen werken.      ■ 

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details