NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Hoe sterker het team, hoe beter de kwaliteit

Hoe sterker het team, hoe beter de kwaliteit

‘Teamwork makes the dream work’. Misschien niet het eerste onderwerp waar iedereen aan denkt bij voedselveiligheid, maar daarom niet minder belangrijk. Het stond dit jaar dan ook centraal op de Quality Days. Want een voedselveiligheidscultuur neerzetten is een verhaal van mensen en kan alleen maar door elke schakel van de ketting daarin mee te krijgen. Dat het decor voor deze veertiende editie de COREtec Dome in Oostende was, de thuisbasis van basketbalclub Filou Oostende, was niet toevallig. Enkel door een sterk team neer te zetten, slaag je er immers in om elf jaar op rij kampioen te spelen. Inspiratie genoeg dus voor de 200 aanwezige kwaliteitsverantwoordelijken om ook zelf met de eigen organisatie in de eerste klasse van voedselveiligheid te spelen. 

De Quality Days bieden elk jaar de perfecte mix tussen leren en inspireren enerzijds en netwerken anderzijds. De vierde donderdag van april is naar goede gewoonte het moment voor kwaliteitsmanagers om hun kennis over kwaliteit en voedselveiligheid weer aan te scherpen. De organisatie schoof dit jaar het belang van mensen en het bouwen van een team naar voren om tot een fantastisch, voedselveilig eindproduct te komen. Onder het thema ‘Bepaalt teamwork de kwaliteit van ons voedsel?’ gaven drie experten ter zake hun visie. Met een panelgesprek werd de informatieve namiddag afgesloten. We zetten de belangrijkste inzichten voor u op een rijtje.

Stafe Tubex.

“Vijf voor twaalf”

Staf Tubex, managing director Badral Management mocht de spits afbijten. Als interim manager kwam hij de voorbije jaren terecht in voedingsbedrijven die in moeilijkheden geraakt waren. Hij was dus als geen ander geplaatst om te vertellen waarom het meestal misgaat. “Meestal kom ik pas op de proppen als de financiële resultaten gekelderd zijn. Dan is het eigenlijk al vijf voor twaalf. Een verzuchting die bijna overal terugkomt is dat men niet geluisterd heeft naar de vloer, waardoor er geen structuur meer is. Vaak te wijten aan een kortetermijnvisie waar men blind gaan besparen is op personeel, preventief onderhoud, opleiding … Dat heeft geleid tot interne fouten, personeelsverloop en een exodus van kennis en soms zelfs verlies van certificaten. Kortom, de penibele situatie waarin het bedrijf zich bevindt.” Alles weer goed krijgen kost tijd en geld en enorm veel energie van het change team. “Een van de belangrijkste geleerde lessen is dat mensen best wel bereid zijn om mee te denken over hoe het beter kan. De motivatietheorie van Maslow dateert uit ’43 maar is nog altijd relevant vandaag: mensen hebben behoefte aan erkenning en zelfrealisatie. Geef ze dan ook het nodige vertrouwen.”

Diederik Joukes.

Vertrouwen als basis

Tweede aan de beurt was Vlerick Business School professor Barney Jordaan. Ook hij ziet vertrouwen als de sleutel om een goed team te vormen. Hij verwijst daarvoor naar Lancioni’s model van de vijf elementen van een functioneel team dat vertrouwen als de solide basis van zijn piramide heeft. Maar hoe kan je als teamleader of als kwaliteitsverantwoordelijke dat vertrouwen krijgen en behouden? “Het goede nieuws is dat er zelfs een formule voor bestaat. Het heeft te maken met de optelsom van je competentie, integriteit en welwillendheid, maar dat moeten we plaatsen ten opzichte van de neiging van mensen om vertrouwen te geven. En dat zijn heel cultuur- en persoonlijkheidsgebonden factoren waar je niet altijd vat op hebt.” In België ligt de score overigens niet zo heel hoog. Slechts 25% vindt dat mensen te vertrouwen zijn. Dat ligt onder het wereldwijde gemiddelde van 30%. “Dat maakt het niet evident om vertrouwen in de volledige organisatie te stimuleren, maar je kan wel veel ondernemen om het binnen je eigen team te kweken. Interactie, transparante communicatie en het balanceren van autonomie en monitoring zijn de sleutels. Geef je teamleden een stem en geef ze lof wanneer ze het verdiend hebben”, voegt Jordaan er nog aan toe.    

“Wat maakt ons sterk – Teamwerk!”

Diederik Joukes van Springbok Health coaching ging verder op die ingeslagen weg. Hoe bouwen we een sterker team was het uitgangspunt van zijn presentatie. Hij opende met een wijsheid van ieders favoriete vakman: Bob de Bouwer: “Wat maakt ons sterk – Teamwerk!”. “Teamwerk is cruciaal om kwaliteit te produceren. Als je een strategie wil laten werken, dan moet de cultuur goed zitten. En die veranderen is eigenlijk minder moeilijk dan het lijkt, want het is een continu proces waarbij je systematisch in de juiste richting moet duwen. Het is dus belangrijk om te weten waar je naartoe wil en waarom je daar wil geraken.” Een goede leider moet daarom aandacht en tijd hebben voor zijn team. Ook op persoonlijk vlak. Joukes gaf enkele concrete tips mee over hoe je vergaderingen tot een nuttig instrument kan maken. “Een check-in kan wonderen doen: oprechte interesse in de bagage die mensen meedragen, maakt het makkelijker voor ze om ze weer achter te laten. Daarnaast focus je beter op wat er goed gegaan is. Ook van daaruit kan je kijken wat er nog beter kan om de lat op vlak van kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen. Vat ten slotte elke vergadering samen in een to-do lijst waarbij het duidelijk is wat iedereen zijn taken zijn en volg ze op in de volgende vergadering. Zo creëer je vertrouwen”, besloot Joukes.

Professor Barney Jordaan.

Talenten kennen

Voor het panelgesprek schoven nog twee dames aan. Nancy Mouton is na een carrière in kwaliteitscontrole vandaag aan de slag als executive coach en consultant om met haar twintig jaar ervaring in de voedingsindustrie ook andere bedrijven op de juiste weg te helpen. “Ik ben altijd al geboeid door samenwerken met en tussen mensen. Vandaag help ik bedrijven om een sterk team uit te bouwen dat uitstekende resultaten kan neerzetten. Je moet de juiste mensen op de juiste plaats inzetten. En dat kan je alleen door hun talenten te kennen, te weten wat ze graag doen en daar ook rekening mee te houden. Je ziet het verschil meteen op de werkvloer.  Je hebt mensen die er echt voor gaan, die zich goed voelen in hun job. En dan heb je mensen van wie het lijkt dat ze hun hersenen thuis gelaten hebben, die enkel maar het minimum doen. Dan wordt het makkelijker om fouten te maken, terwijl je anders net meedenkt en fouten helpt voorkomen.” 

Joyce Buysse (links) en Nancy Mouton.

Aan de slag met feedback

Het laatste woord is voor AMNorman Consultant Joyce Buysse. Zij onderstreept hoe belangrijk het is om wanneer het toch fout loopt een grondige root cause analysis uit te voeren die verder gaat dan een rondje vingerwijzen. “Als de inpakker de verkeerde doosjes genomen heeft om de koekjes in te leggen, dan moet je dieper graven om te zien welke processen en procedures gefaald hebben. Je moet de problemen echt aan de bron aanpakken als je tot duurzame oplossingen en een voedselveiligheidscultuur wilt komen. En als medewerkers daar zelf voorstellen rond formuleren, toon hen dan dat er effectief iets gebeurt met hun input of feedback. Je moet er tenminste over nadenken en argumenteren waarom er wel of niks van komt. Leer echt luisteren naar je mensen en stippel samen je pad uit naar meer voedselveiligheid.”    

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details