NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Het maximale rendement uit uw machines halen
AMR Service heeft de voorbije jaren fors geïnvesteerd in mensen en middelen om een snelle, flexibele dienstverlening op te bouwen, die ISO-gecertificeerd is.

Het maximale rendement uit uw machines halen

De aandrijving houdt uw voedingsinstallaties draaiende. Kritieke componenten dus die u liever niet ziet uitvallen. Maar de aandrijving is tegelijk een bijzonder complex samenspel van componenten. Expertise is dus geboden en net daarmee onderscheidt het team van AMR Service zich al jaren. Ook in de voedingsindustrie. Het bedrijf met vestigingen in Alken en Zandhoven wil zijn klanten nu de stap helpen zetten van preventie naar predictie, zodat ongeplande stilstanden definitief tot het verleden behoren.

AMR staat voor Analysis, Maintenance and Repair of rotating equipment. Van bij de start lag de focus van het bedrijf al op het ontzorgen van zijn klanten. Als hecht familiebedrijf, met broer en zus Michael en Annelies aan het roer streeft AMR naar lange termijn partnerships. In de afgelopen decennia heeft AMR zich op de kaart gezet als echte aandrijfspecialist. “We geloven erin dat we net op dit domein met onze kennis en kunde het verschil kunnen maken. Motoren zijn het kloppend hart van elke productie-installatie. Ze laten de boel letterlijk en figuurlijk draaien. Als je dan kan zorgen voor de juiste, betrouwbare oplossing met een tevreden klant als gevolg, krijg je er heel veel voldoening voor in de plaats.”

Samen met de klant kijkt AMR Service waar zijn prioriteiten liggen en hoe het die door middel van een predictief onderhoudsplan kan waarmaken.

Evolutie naar predictieve aanpak

De passie voor het vak is de rode draad in het groeiverhaal van AMR Service dat intussen een 30-tal medewerkers kent. “Klanten komen vaak voor het eerst met ons in aanraking als er zich ergens in de productie een onverwachte stilstand voordoet. Maar we geloven er hard in dat maximaal machinerendement om een eerder predictieve dan een reactieve aanpak vraagt. We willen daarom vroeger mee aan de tafel zitten bij onze klanten. Voedingsbedrijven willen immers ongeplande stilstanden ten allen koste vermijden. Met onze expertise kunnen we dat waarmaken.” Een nieuwe aanpak, maar wel één die voortbouwt op de stevige fundamenten die het bedrijf al kent. “

Eerst aandrijving digitaal in kaart brengen

Maar hoe ziet die weg naar zero uitval er nu uit voor voedingsbedrijven? “Voor ons begint alles met het analyseren en identificeren van alle componenten. We brengen alles in kaart en maken als het ware een digitaal paspoort van de aandrijving. Dat levert transparantie op, die op zijn beurt ook helpt als er toch ergens een dringend probleem ontstaat.” Met die gegevens gaan we vervolgens aan de slag om optimaliseringen voor te stellen. Kunnen bepaalde componenten gestandaardiseerd worden, zodat een kleinere voorraad wisselstukken mogelijk is? Waar liggen er mogelijkheden voor energiebesparingen? Kunnen we de betrouwbaarheid van installaties verhogen? “Samen met de klant kijken we waar zijn prioriteiten liggen en hoe we die door middel van een predictief onderhoudsplan kunnen waarmaken.”

Als hecht familiebedrijf, met broer en zus Michael en Annelies Oosterlynck aan het roer streeft AMR Service naar lange termijn partnerships.

Juiste technieken voor juiste prioriteiten

Dergelijk plan ziet er voor elk voedingsbedrijf helemaal anders uit. “Doorheen de jaren hebben we sterke partnerships opgebouwd met een aantal leveranciers maar de selectie hangt steeds af van de noden van de klant. We zoeken voor elke voedingsklant steeds de beste combinatie van technieken en metingen.” De usual suspects voor metingen op aandrijvingen zijn ultrasone metingen en trillingsanalyses, zowel periodiek als online. Technologie die, u raadt het al, vraagt om de juiste expertise om de juiste conclusies te trekken. AMR Service vult die gereedschapskoffer verder aan met visuele inspectie, olie-analyses en foodgrade smeerplannen en beschikt voor elke discipline over een ervaren specialist, twee goed uitgeruste ateliers en een stock aan aandrijfcomponenten. “Niet elke parameter van elke installatie vraagt om permanente opvolging. In overleg kijken we wat prioriteit moet krijgen, wat budgettair haalbaar is en hoe we dat aanpakken. Na elk project koppelen we terug en analyseren we wat het heeft opgeleverd en waar toekomstige optimaliseringen mogelijk zijn”

Samenwerken op lange termijn

AMR Service wil op die manier uitgroeien tot een strategische partner van zijn voedingsklanten. “We focussen echt op lange termijn. Steeds meer voedingsbedrijven willen de stap zetten naar Industrie 4.0 om nooit meer stil te vallen en om zuiniger te werken. Geen evidentie door de schaarste aan technisch personeel. We willen dat helpen opvangen. We hebben de voorbije jaren fors geïnvesteerd in mensen en middelen om een snelle, flexibele dienstverlening hierin op te bouwen, die bovendien ISO-gecertificeerd is. Dat verhaal willen we nu verder uitrollen naar de industrie”, besluit Michaël Oosterlynck.    

Geen aandrijfzorgen meer voor Soprema
Een van de bedrijven die van deze aanpak mocht genieten is Soprema, experts in bitumineuze, synthetische en vloeibare waterdichting en isolatie. Net na de opstart van de nieuwe fabriek in Tongeren er kwam, ging Soprema aan tafel zitten met AMR Service om de aandrijvingen te inventariseren. Een geval van vertrouwen, geput uit de samenwerking die al loopt in het hoofdkwartier in Grobbendonk. Maintenance Manager Bart Geurts: “AMR heeft ons zeer goed geholpen. Alle drives, motoren en overbrengingen werden in kaart gebracht. Na die inventarisatie zijn we samen tot een lijst van cruciale onderdelen gekomen, nodig om onze productie draaiende te houden. We hebben dus zonder onnodige kosten toch alle stukken in huis op een transparante en duidelijke manier. Want door de doorgedreven standaardisering, zijn ze ook makkelijk te na te bestellen. Zo konden wij ons focussen op een vlotte opstart.” 

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details