NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
Food Forward Event van Fevia inspireert voedingsprofessionals en studenten
Een druk bijgewoond Food Forward Event van Fevia in Technopolis (Mechelen).

Food Forward Event van Fevia inspireert voedingsprofessionals en studenten

Op 24 april 2024 vond in Technopolis (Mechelen) het jaarlijkse Food Forward Event van Fevia plaats. In samenwerking met Flanders’ FOOD, Wagralim en Alimento genoten de aanwezige deelnemers van inspirerende presentaties over de voeding van de toekomst en de toekomst van onze voeding. Tijdens dit event werden ook studenten voedingstechnologie in de spotlights gezet die een innovatief en duurzaam voedingsproduct ontwikkeld hebben.

Van nieuwe technologische ontwikkelingen tot veranderende consumentenvoorkeuren: anno 2024 staat de Belgische voedingsindustrie voor diverse uitdagingen. “Onze sector moet voortdurend innovatief zijn om te voldoen aan onder meer evoluerende voedingsgewoontes en strengere regelgeving op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Tegelijk is de nood aan talent in de voedings­industrie groter dan ooit: met meer dan 5.500 openstaande vacatures is het alle hens aan dek om onze voedingsbedrijven draaiende te houden. De Belgische voedingsindustrie is met ruim 102.000 jobs de grootste industriële werkgever van ons land.”

Keynote spreker Christophe Jauquet sloot het event af met een inspirerende presentatie.

Passie voor innovatie in voeding

Op het Food Forward Event rolden Fevia samen met zijn partners de rode loper uit voor voedingsprofessionals en studenten voedingstechnologie die hun passie voor innovatie wilden aanscherpen, aangevuld met inspirerende inzichten over de voeding van de toekomst. “In samenwerking met onze partners Flanders’ FOOD, Wagralim en Alimento stippelden we een inhoudelijk programma uit waarbij zeven topsprekers een ‘Inspirational Talk’ hielden”, bevestigt Buysse. “Tijdens hun presentaties daagden ze de deelnemers uit om mee na te denken over trends en uitdagingen in onze sector.”

Met boeiende presentaties over nieuwe trends en ontwikkelingen.

Smaakvol menu

Welke thema’s kwamen aan bod? Jonge Belgische ondernemers stelden trots hun project voor, zoals de maaltijdbox Foodbag met verse, lokale ingrediënten en het gezonde fastfoodconcept Shape&Go. Ook andere thema’s kwamen aan bod, met onder meer de opportuniteiten die de CSRD-wetgeving voor een duurzame bedrijfsgroei en het belang om in te zetten op (de valorisatie van) nevenstromen in voeding. Op het vlak van hr-beleid in de voedingssector gaven de wereldspeler Mondelez en de kmo Food n’Joy een inkijk hoe jonge talenten aan boord hun passie voor voeding in de praktijk omzetten en op die manier meerwaarde creëren voor het bedrijf.

Een unieke kans om te netwerken met collega’s uit de voedingsssector en studenten voedingstechnologie.

Food heroes van morgen

De link met onze food heroes van morgen is gelegd. Het event was ook het decor van de prijsuitreiking van de Food At Work Ecotrophelia Awards, een jaarlijkse innovatiewedstrijd van Fevia waarbij studenten voedingstechnologie uitgedaagd worden om de voeding van morgen te ontwikkelen. Op 13 maart kruisten tien studententeams de degens om het meest innovatieve voedingsproduct samen te stellen. Tijdens Food Forward kende de vakjury de eerste prijs toe aan een team van de Université de Liège – Gembloux Agro-BioTech dat met Full’iz een voedzaam ontbijt-to-go creëerde, goed voor zo’n 25% van de dagelijkse dosis fruit. De tweede prijs én de publieksprijs gingen naar een studententeam van de Thomas More hogeschool (Campus Geel), dat een vegetarische groentenspread op maat van nierpatiënten ontwikkelde. We zetten dit team extra in de kijker in dit magazine.

Geen voedingsevent zonder lekkere hapjes en drankjes!

Healthusiast

Food Forward werd afgesloten met een keynote van Health Marketeer en Healthusiast Christophe Jauquet, een veelgevraagd internationaal spreker over voeding en gezondheid. In zijn keynote vertelde hij over relevante, maatschappelijke veranderingen en onthulde hij de cruciale trends die de toekomst van de voedingsindustrie zullen vormgeven. Welke opkomende trends zorgen voor een shift in de houding en verwachtingen van consumenten over voeding? Hoe kunnen voedingsbedrijven en hun toeleveranciers maximaal inspelen op veranderende voorkeuren?   

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details