NLFR

Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie
De evolutie van QA naar BA
Quality Assurance wordt steeds meer geïntegreerd in het grotere geheel waardoor het zich ontwikkelt naar Business Assurance

De evolutie van QA naar BA

Het takenpakket van de QA-manager wordt steeds breder. Naast beheersing van de kwaliteit heeft de QA-manager ook te maken met milieu, arbo, voedselfraude en –integriteit, food defense, de logistieke keten, MVO, bedrijfsoptimalisatie … De QA-manager schuift daardoor steeds meer op richting BA oftewel Business Assurance manager. Geert-Jan Rens, Senior Consultant Business Assurance en Lotte Schrauwen, Senior Consultant en Trainer bij KTBA, a Mérieux NutriSciences Company lichten deze evolutie toe.

In toenemende mate worden bedrijven geconfronteerd met hogere eisen en verwachtingen van hun belangrijkste stakeholders. Ze verwachten van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheden kennen én nemen en de QA-manager speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. “Kijk je puur naar het QA-gedeelte, dan gaat het over de implementatie van kwaliteitssystemen, procedures en werkafspraken met betrekking tot voedselveiligheid en -kwaliteit, het uitvoeren van interne audits, enzovoort. Maar daar stopt het niet. Ook bij strategische projecten speelt de QA-manager in toenemende mate een belangrijke rol. Dan gaat het niet alleen over kwaliteit-voedselveiligheid, maar over alle verbeteraspecten van het bedrijf. QA wordt steeds meer geïntegreerd in het grotere geheel waardoor het zich ontwikkelt naar BA”, zegt Schrauwen. 

Lotte Schrauwen, Senior Consultant en Trainer bij KTBA

Transparante keten

Twee thema’s die de laatste tijd aan belang winnen zijn voedselfraude en food defense, gaat ze verder. “Alle frauderisico’s van het product én de supply chain moeten in kaart worden gebracht en beheerst. Het besef groeit daarbij dat bedrijven niet altijd alles zelf onder controle kunnen hebben aangezien er ook externe factoren invloed kunnen hebben op de kwaliteit en voedselveiligheid. Toch is het streven om ook de keten zo transparant mogelijk in beeld te hebben om de kwaliteit te kunnen blijven garanderen. Digitalisering en datamanagement worden daarom veel belangrijker.”

Datakwaliteit

“Dit besef is ook ten volle aanwezig bij bedrijven”, vult collega Rens aan. “Ik heb wel eens in een presentatie als stelling naar voren gebracht dat de datakwaliteit van een product net zo belangrijk is als de kwaliteit van een product zelf. Het publiek bleek het hier helemaal mee eens te zijn. Dat was jaren geleden nog anders. Dankzij betrouwbare datakwaliteit en de uitwisseling van gegevens ben je als bedrijf tegenwoordig veel beter in staat om op de markt te reageren. Het leidt tot een hogere productkwaliteit, meer transparantie in de keten en een betere integratie van de processen in een groter geheel.”

Lotte Schrauwen, Senior Consultant en Trainer bij KTBA

Senior management

Schrauwen: “Wanneer je inzicht heb in je data, weet je bovendien waar je als bedrijf staat en kun je van daaruit je procesverbeteringen doorvoeren en je verbetermanagement toepassen. De QA-manager kent het bedrijf door en door omdat de kwaliteit in het hele bedrijf zit. Hij is daarom een goede gesprekspartner om bedrijfsbrede verbeterprocessen met het senior management mee vorm te geven. En krijg je het senior management mee, dan zal de hele organisatie mee evolueren om de kwaliteit- voedselveiligheid naar een hoger niveau te tillen.”

Cultuur en bedrijfsvoering

De complexiteit neemt door de integrale aanpak dus toe waardoor Quality Assurance zich ontwikkelt tot Business Assurance. Rens: “Doordat verschillende aspecten in de bedrijfsvoering met elkaar zijn verbonden en je meer integraal kijkt naar kwaliteit, wordt het mogelijk complexer. Maar wat complex is, hoeft niet noodzakelijk moeilijk te zijn.  Er zijn diverse methodes en technieken die duidelijkheid kunnen scheppen en zorgen voor beter inzicht en transparantie. Daarnaast hoef je als bedrijf ook niet alles alleen te doen.  Sommige bedrijven nemen de handschoen zelf op, andere bedrijven kiezen voor externe ondersteuning.” Schrauwen voegt toe: “Zelf komen we als KTBA bij veel bedrijven in diverse sectoren over de vloer. Hierdoor kunnen we de best practices meenemen en bedrijven prikkelen om hun eigen bedrijfsprocessen eens door een andere bril te bekijken. We kunnen kennis toevoegen die binnen een bedrijf bijvoorbeeld vanwege de omvang niet aanwezig is. Als bedrijf focus je je namelijk op je corebusiness. Door een beroep te doen op externe partijen kun je je blik verruimen en krijg je inzichten in andere werkwijzen en aanpakken om zaken mogelijk op een andere – betere – manier vorm te geven.”     

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details