Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie

NL | FR

Nieuws

Hoe Danone samen waarde creëert

pijler_4_melkveehouder_familie_penders_edited_0

7 december 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

In de afgelopen vijf jaar heeft Danone 180 miljoen euro geïnvesteerd in zijn twee Europese productiesites in Rotselaar en Wevelgem, die zich toeleggen op de productie van zuivelproducten en plantaardige alternatieven. Beide sites hebben een sleutelrol om de groei van het voedingsbedrijf in Europa en België te ondersteunen. Rotselaar voert uit naar meer dan 20 landen, Alpro is te vinden in meer dan 50 landen.

Danone spreekt vaak over ‘een multilokaal bedrijf’, en die lokale verankering mag ook letterlijk genomen worden. Voor de aanvoer van het basisingrediënt melk voor producten zoals Actimel, Danone Fruit, Activia Fruit, Light & Free Fruit en Vitalinea rekent het bedrijf op een 85-tal melkveehouders gesitueerd binnen een straal van gemiddeld 70 kilometer rond de fabriek in Rotselaar. Het verminderen van de koolstofvoetafdruk van melk en het optimaliseren van dierenwelzijn zijn dan ook belangrijke factoren in deze samenwerking.

In België biedt het bedrijf de melkveehouders een stabieler inkomen door de volatiliteit van de melkprijs te verminderen. Danone was ook het eerste bedrijf dat 5 jaar geleden in België een alternatief prijsmechanisme aanbood (vrije keuze), dat rekening houdt met (een deel van) de belangrijkste productiekosten van de melk zoals veevoeding en zo een stabielere melkprijs bekomt. Daarnaast werkt Danone met een premiesysteem. Melkveehouders die inzetten op duurzaamheid en kwaliteit worden hier ook extra voor beloond. 

Daarnaast ging Danone ook een samenwerking aan met Coöperatie Hoogstraten en werd ‘Danone fruit van hier’ geboren. Een yoghurt met lokale verse melk en Belgische aardbeien, geproduceerd in Rotselaar. Het bekende merk Danio van Danone sloeg ook de handen in elkaar met Lotus Bakeries. Een verse kaasspecialiteit met de typische Belgische Lotus speculoos.

Naast het investeren in lokale samenwerkingsverbanden, is investeren in innovatie ook een belangrijk element voor Danone. Zo proberen ze te blijven voldoen aan de behoefte van de consument en HiPRO was er één van. Product rijk aan proteïnen voor mensen met een sportieve levensstijl.  

Daarnaast wilt Danone ook het gamma van plantaardige alternatieven meer uitbreiden. Want steeds meer consumenten kiezen voor plantaardige drankjes. Zo kwam ‘Not MLK’ van Alpro op de markt, een plantaardige haverdrank, ontwikkeld in Alpro’s state of the art plantaardige innovatiecentrum in Wevelgem.

Alpro haalt haar ingrediënten zoveel mogelijk uit Europa. De meeste soja en biologische producten die de plantaardige pionier gebruikt en al onze haver komt uit Europa. Alpro’s soja komt nooit uit de regenwouden, Brazilië of ergens anders in Zuid-Amerika. Alle sojabonen zijn 100% ProTerra gecertificeerd, wat betekent dat het GMO-vrij is en geen oorzaak is van ontbossing. Alpro haalt haar amandelen bij meer kleinschalige, traditionele boomgaarden in het Middellandse Zee-gebied. Ingrediënten die niet lokaal gekweekt kunnen worden, transporteert Alpro over zee om de CO2-voetafdruk zo klein mogelijk te houden.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Alexander Dewaele

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via FoodTec? Bel +32 477 22 41 29 of stuur een mail naar onderstaand adres.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details